ischool2-balen_LD_4313

Nieuwsbegrip volgt Karrewiet (en een beetje omgekeerd)

Vanaf schooljaar 2016-2017 krijg je wekelijks bij de handleiding van elke les extra kijktips. We selecteerden voor jou fragmenten uit Karrewiet, het Nederlandse Jeugdjournaal en zoveel meer.

Hoe doen uw leerlingen het? Gebruik de strategietoetsen

Voorspellen, relaties en verwijswoorden herkennen, samenvatten … Hoe goed beheersen jouwleerlingen de leesstrategieën van Nieuwsbegrip? Dat kun je nagaan met strategietoetsen. 

Voor elke strategie kunnen je leerlingen ‘onvoldoende’, ‘voldoende’ of ‘goed’ scoren. Scoort een leerling laag voor een strategie, dan kun je die trainen. In het archief op nieuwsbegrip.be vind je per strategie een overzicht van lessen waarmee je extra kunt oefenen. Ook zijn er  speciale strategielessen.

De strategietoetsen zijn beschikbaar voor de niveaus A, B en C. Je neemt ze best af na blokles 1 (half oktober) en na blokles 4 (half maart). Daarna is er nog genoeg tijd om te oefenen met de strategieën. In een schooljaar neem je versie 1 en 2 af, of versie 3 en 4. In het derde leerjaar kun je bijvoorbeeld versie 1 en 2 van de toets afnemen, het jaar nadien versie 3 en 4. Op die manier maken leerlingen niet twee keer dezelfde toets. Opgelet: de strategietoetsen zijn geen globale toetsen voor begrijpend lezen!

Differentiëren

Differentiëren: indelen in groepen

Om te kunnen differentiëren, deel je de leerlingen in 3 groepen in. De groepen kun je bijvoorbeeld samenstellen op basis van de resultaten van de laatst afgenomen strategietoets. Let op: per strategie kan de samenstelling van de groepen verschillen! In groep 1 plaats je de leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. In groep 3 komen de leerlingen die volledig zelfstandig aan de slag kunnen. Groep 2 is een ‘tussengroep’: hierin zitten de leerlingen die deels zelfstandig aan de slag kunnen, maar daarbij nog wel wat extra uitleg nodig hebben. 

Werk je liever met 2 groepen? Maak een groep met leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben en een groep met leerlingen die zelfstandig aan de slag kunnen.

Differentiëren: tijdens de les

Hoe kan het werken met meerdere groepen in de klas er concreet uitzien? Start met een introductie voor alle groepen samen. Je bespreekt dan met alle leerlingen waarover de tekst waarschijnlijk zal gaan.

Vervolgens gaan de leerlingen van groep 3 zelfstandig aan de slag. Ze werken hierbij per twee of per drie. Die leerlingen gaan de tekst actief lezen en bespreken. Zijn ze hiermee klaar, dan werken ze aan de opdrachten. Intussen ga je verder met de leerlingen uit de groepen 1 en 2. Je bespreekt met hen de strategie en leest samen met hen de tekst of een deel ervan. Daarbij maak je gebruik van hardop denkend lezen. De leerlingen van groep 2 gaan dan zelfstandig per twee of drie verder. Uiteraard mogen ze je om hulp vragen als dat nodig is. Met de leerlingen van groep 1 ga je samen verder (tekst lezen, aan de opdrachten werken).

Sluit de les af met een centrale afronding voor alle leerlingen. Je bespreekt daarin de eventuele problemen die de leerlingen tijdens het werken hebben ondervonden. Dat kan gaan over de inhoud van de tekst, de opdrachten en het samenwerken op zich.

ischool2-balen_LD_4314
ischool2-balen_LD_4312

Gezocht: nieuwsvinders, nieuwsvolgers, nieuwsbewaarders

Wist je dat je de inhoud van Nieuwsbegrip mee kunt bepalen? Elke week kiezen leerlingen en leraren in Vlaanderen zelf het onderwerp van de week. Daarvoor heb je tot maandagmorgen 10 uur de tijd. 

De redactie kijkt met spanning uit naar je keuzes. Wordt je klas volgende keer ‘Nieuwsvinder van de week?’ Een onderwerp insturen is eenvoudig. Gewoon inloggen  op nieuwsbegrip.be en op de knop ‘onderwerp mailen’ drukken. Je vindt hem rechts onderaan op uw scherm.

Cursussen en trainingen

Hoe zit dat met al die leesstrategieën? Hoe pak je het modelleren aan? Hoe doen andere leraren dat eigenlijk? Welke schema’s leren leerlingen gebruiken en hoe breng je dat aan in de klas? … Als je met dergelijke vragen zit en behoefte hebt aan vorming, dan komt Nieuwsbegrip naar je toe met een praktische workshop.
Meer weten? Mail Jan T'Sas, de Coördinator van Nieuwsbegrip Vlaanderen voor een workshop.