Vak/Gamma Kies een vak Aardrijkskunde Algemene didactiek Biologie Chemie Cultuur en gedrag Duits Economie en handel Engels Esthetica Etaleren Frans Fysica Geschiedenis Godsdienst Grieks Informatica en dactylo Kantoor-Verkoop Latijn Mavo Muziek Natuurwetenschappen Nederlands Onderzoeksvaardigheden PAV Spaans Techniek Technische vakken Verzorging en voeding Wetenschappelijk tekenen Wetenschappelijk werk Wiskunde Methodes / ReeksenAtlassenGeogenieGeoNaturaHoe werk je met GeoNatura?Inhoudstafel en voorbeeldpagina'sBestelinfoTerranovaWelk boek heb ik nodig Bordboek Plus Catalogus 2018 Schoolonline Contacteer je vertegenwoordiger Klantenservice Studiedagen Home Secundair onderwijs Aardrijkskunde GeoNatura Hoe werk je met GeoNatura? Delen Hoe werk je met GeoNatura? GeoNatura GeoNatura is volledig conform het nieuwe geïntegreerde leerplan aardrijkskunde-natuurwetenschappen TSO/KSO (2017). Het leerwerkboek begeleidt leerlingen naar een beter begrip van de wereld, maar gidst hen ook naar meer begrip en zorg voor de natuur, de aarde met haar vier sferen en de medemens. In GeoNatura worden ook de evolutie, de oorsprong en het doorgeven van leven uitvoerig belicht. Aan de KU Leuven doen Prof. An Steegen en Marjolein Cox onderzoek naar nieuwe inhouden en didactische werkvormen voor aardrijkskunde. Onder meer van hun bevindingen maken we dankbaar gebruik om het vak aardrijkskunde aantrekkelijk en geactualiseerd aan te bieden. In combinatie met natuurwetenschappen levert dat een uitdagende combinatie op waarin beide vakgebieden elkaar aanvulling en verdieping bieden waar nodig. Lesdoelen Iedere les stelt een aantal lesdoelstellingen in "Je kunt" voorop. Daarbij horen telkens een aantal kernbegrippen. Aan het einde van iedere les kun je die begrippen in de rubriek "Test je kennis" (zie verder) toepassen. (Klik op de afbeeldingen voor een vergrote weergave) (Klik op de afbeeldingen voor een vergrote weergave) Hoe? Zo! Hoe? Zo! Elke les begint met een probleemstelling of blikvanger. In "Hoe? Zo?" staat een vraag, een beeld, een mening of bewering, al dan niet correct, over een onderwerp uit de les centraal. Op die inleidende stelling of vraag krijg je in de les een antwoord in "Hoe? Zo!", dat op een oranje raster staat of aangeduid wordt met een verticale oranje lijn en een icoon in de marge. Bekijk het aanbod Opdrachten Leerstof en denk- en doe-opdrachten wisselen elkaar in verschillende werkvormen af. Volgens de zes leerniveaus uit het leerplan staat bij die opdrachten een Bloom-icoon, afhankelijk van het niveau van de opdracht volgens de taxonomie van Bloom. Vaak wordt er in de kantlijn met een icoon naar een onlinezoekopdracht of naar een zoekopdracht in de atlas verwezen. Extra animaties en filmpjes zijn herkenbaar aan het video-icoon. Het aanvullende lesmateriaal vind je online. Extra info Maatschappelijke duiding (in de rubriek ‘context’) en verdieping van de leerstof (in het ‘weetjeskader’) vullen de basisleerstof voor natuurwetenschappen in thema 2 en 3 aan. Test je kennis Aan het einde van elke les is er aandacht voor een "Test je kennis". Een icoon wijst op een activerende werkvorm. Kun je? Je kunt! Met behulp van de lesdoelen (Je kunt), de kernbegrippen en de toepassing ervan in Test je kennis zie je welke kennis en vaardigheden je in de les hebt verworven. Bekijk het aanbod (Klik op de afbeeldingen voor een vergrote weergave)