Auteursevent VAN IN

Woensdagavond 18 oktober organiseert VAN IN een inspirerend event voor zijn auteurs in de kantoren te Wommelgem.

 

We stelden voor dit boeiend netwerkevenement een gevarieerd programma samen voor en door onderwijs- en uitgeefprofessionials, uiteraard met lekker eten en drinken. Bekijk hieronder het volledige programma en schrijf je zeker in voor de verschillende sessies.

Wacht niet te lang want de plaatsen zijn beperkt!

Programma woensdag 18 oktober

Klik op de titel van de sessie om meer te weten te komen over de inhoud ervan.

17.45u – 18.10u Ontvangst met een drankje en een hapje
18.10u – 18.25u Welkomstwoord
18.30u – 19.10u Keuzesessies
Auteursrecht: wat is er nieuw in 2023?
Bart Vandereeckt (Ambos Law)
Wit, hetero en zonder beperking: mag dat nog? Een positief-kritische blik op diversiteit en inclusie.
Steffie de Baerdemaeker
 
19.15u – 19.40u Break-outsessies
Rondleiding

Filip Van Emelen, VAN IN

Vraag het aan de CEO 

Vicky Adriaensen, VAN IN

iDiddit, leerplatform voor het secundair onderwijs

Ellen Laumans, VAN IN

Bingel, leerplatform voor het basisonderwijs, blijft innoveren

Michaël Van Bauwel, VAN IN

Social media succes voor auteurs: slim promoten van je lesmateriaal

Frederic Picard, Reputations

Een snelle copy/paste van het internet of toch maar niet?

Karl Maes & Hans Mertens, VAN IN

19.45u – 20.30u Walking dinner
20.30u – 21.10u Keuzesessies
Wijze lessen voor digitale didactiek
Mitte Schroeven (ExCEL)
Taalontwikkelend schrijven
Bert Zurings (CTO)
 
21.10u – 22.00u Receptie
Schrijf je in voor het auteursevent

18.30u-19.10u: Keuzesessies

Auteursrecht: wat is er nieuw in 2023?

Europa heeft nieuwe auteursrechtenregels ingevoerd om de digitalisering van creatieve inhoud aan te pakken. Deze regels zijn ontworpen om een modern kader te bieden voor de online wereld. De Belgische overheid heeft dan weer de fiscale regels herzien om het gunstige belastingstelsel voor auteursrechteninkomsten te beperken tot zijn oorspronkelijke doel, dat wil zeggen onregelmatige inkomsten voor artistieke activiteiten. Deze veranderingen hebben gevolgen voor auteurs en naburige rechtenontvangers. We vertellen er tijdens deze sessie alles over.

Bart Vandereeckt (vennoot bij Ambos Law)

Wit, hetero en zonder beperking: mag dat nog? Een positief-kritische blik op diversiteit en inclusie

Er was eens... Een tijd waarin mensen met een 'vreemde' eigenschap werden aanzien als minderwaardig of weggestopt in een gesticht. Die tijd is gelukkig voorbij. Tegenwoordig proberen we iedereen, met welke eigenschappen dan ook, volwaardig deel te laten uitmaken van de samenleving. En dat is soms nog wat zoeken. Moet er nu echt in elk boek een zwart en transgender persoon rondlopen? Schrijven we over een meisje dat ballet doet en een jongen die voetbalt of toch beter omgekeerd? Een prikkelende kennismaking met de nieuwe richtlijnen van VAN IN over diversiteit en inclusie.

Steffie de Baerdemaeker (nascholer, facilitator, auteur)

19.15u-19.40u: Break-outsessies

Rondleiding

Laat je rondleiden door de plaats waar alle uitgeefmagie dagelijks gebeurt.

Vraag het aan de CEO

CEO Vicky Adriaensen geeft antwoord op al de vragen die je al lang had maar nog nooit durfde stellen.

Vicky Adriaensen (CEO VAN IN)

iDiddit, leerplatform voor het secundair onderwijs

Ken je iDiddit, de opvolger van diddit, al? Benieuwd naar de functionaliteiten? Tijdens deze sessie kom je er alles over te weten.

Ellen Laumans (Product manager iDiddit VAN IN)

Bingel, leerplatform voor het basisonderwijs, blijft innoveren

Bingel, ons leerplatform voor het basisonderwijs blijft vernieuwend. Ken jij de Boemerangoefening al? En wist je dat we nu ook een insluitende lezerfunctie hebben voorzien? We vertellen je er graag meer over!

Michaël Van Bauwel (Customer Success Champion VAN IN)

Social media succes voor auteurs: slim promoten van je lesmateriaal

Deze 25-minuten sessie is ontworpen voor auteurs die hun lesmateriaal willen promoten op social media. Ontdek hoe je contentatomisatie en contentplanning kunt gebruiken om aandacht te trekken, en leer praktische technieken om op te vallen op social media.

Frederik Picard (Managing Partner Reputations, marketinglector, auteur)

Een snelle copy/paste van het internet of toch maar niet?

Helaas, gratis bestaat niet. Als educatieve uitgeverij hebben wij respect voor alle rechthebbenden en makers. Elk gebruik van een 'asset' in onze leermethodes vraagt een akkoord met de rechthebbende (copyrightclearing/gebruik/vergoeding). In deze sessie krijg je naast een introductie tot onze Copyright-Proces-Flow vooral enkele handige tips & tricks en voorbeelden uit de praktijk.

Karl Maes (Copyright & Asset Manager VAN IN)

Hans Mertens (Uitgever VAN IN)

20.30u-21.10u: Keuzesessies

Wijze lessen voor digitale didactiek

Het gebruik van EdTech (educatieve technologie) vindt meer en meer zijn weg naar de onderwijspraktijk. Zowel tijdens de instructie van leraren als bij het (zelfstandig) leren van leerlingen worden allerhande digitale applicaties ingezet om het leerproces te bevorderen. Maar hoe zet je technologie in zodat het bijdraagt tot het leren van leerlingen? We nemen je mee door een aantal belangrijke inzichten uit wetenschappelijk onderzoek over effectieve digitale didactiek, gekoppeld aan concrete voorbeelden. We baseren ons hiervoor op het boek ‘Wijze Lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek (gratis te downloaden op https://excel.thomasmore.be/wijze-lessen/).

Mitte Schroeven (navormer digitale didactiek Expertisecentrum voor Effectief Leren Thomas More ExCEL)

Taalontwikkelend schrijven

De toenemende talige diversiteit op school is ondertussen geen nieuws meer. Dit heeft niet enkel gevolgen voor de taalvakken; taal wordt immers in alle vakken gebruikt om vakinhouden over te brengen. Daarom gaan we in deze inspiratiesessie in op hoe je als auteur van een handboek kan tegemoetkomen aan deze talige diversiteit zonder daarbij het niveau van je teksten te verlagen. Op die manier kun je het verschil maken voor leerlingen die inhoudelijk sterk genoeg zijn, maar voor wie de taal een drempel is om tot een goede beheersing van de inhoud te komen.

Bert Zurings (nascholer en procesbegeleider talenbeleid Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven)