Tips bij de bordboeken van IJsbrekersDe bordboeken bij IJsbrekers bevatten heel wat handige functionaliteiten. Wat is het verschil tussen het bordboek en de bordles? Waar vind ik een bordles terug? Hoe open en sluit ik een bordles? Na het lezen van deze tip heb je een antwoord op al deze vragen en word je een echte expert in het gebruik van jouw bordboeken en -lessen! |
BELANGRIJK :
Ben jij een beelddenker? Klik dan op de afspeelknop voor de titel om het bijhorende filmpje te bekijken. |
![]() |
Hoe is mijn bordboek opgebouwd? |
Hoe open ik het bordboek?
Je opent het bordboek bij IJsbrekers door via Bingel op de volgende tegel te klikken. Dit bevat alle noodzakelijke digitale materialen die je bij het lesgeven ondersteunen.
Welke bordboeken zijn beschikbaar?
Als je het bordboek opent, krijg je een overzicht van alle beschikbare materialen. We maken een onderscheid tussen:
- Werkschrift A t.e.m. F
- remediëring en verrijking
- de wandplaten
- de toetsen
- extra materialen rond aftrekker heel laten
- het matenpaspoort (leerjaar 2)
TIP:
Je kunt meerdere online bordboeken tegelijk openen. Ze blijven ook beschikbaar zelfs nadat je je bij Bingel hebt afgemeld. Zo kun je alle online bordboeken die je tijdens de schooldag nodig hebt bij het begin van de dag opstarten. Je verliest dan geen tijd bij het wisselen van les of van leermiddel. |
![]() |
Werken met het VAN IN-wiel |
![]() |
Het wiel is de vaste waarde in al onze bordboeken. Via het wiel kun je snel de verschillende functies van het bordboek gebruiken.
Via onderstaande links krijg je meer informatie bij elk onderdeel van het wiel.
|
![]() |
Onderdelen van de zijwerkbalk |
Hoe open ik de zijwerkbalk?
![]() |
Je opent de zijwerkbalk door op het volgende icoon te klikken aan de linker-of rechterkant van het scherm. |
Welke functies vind ik terug in de zijwerkbalk?
Naast de functies van het handige VAN IN-wiel vind je nog heel wat extra hulpmiddelen in de zijwerkbalk.
![]() |
Bestanden | Mediabestanden openen in je bordboek |
![]() |
Kladblaadje | Een leeg kladblad openen |
![]() |
Tekst | Vrije tekst invoegen |
![]() |
Spotlight | De spotlight gebruiken |
![]() |
Afdekblaadje | Het afdekblad gebruiken |
![]() |
Hulpmiddelen | Zie hieronder |
![]() |
Extra hulpmiddelen in het bordboek |
Algemene hulpmiddelen
Deze vind je terug in de zijwerkbalk van jouw bordboek door op de knop hulpmiddelen te klikken. Deze zijn zeer eenvoudig en intuïtief te gebruiken.
![]() |
Rekenmachine | De rekenmachine gebruiken |
![]() |
Meetlat | De meetlat gebruiken |
![]() |
Geodriehoek | De geodriehoek gebruiken |
![]() |
Passer | De passer gebruiken |
![]() |
Flitskaarten | De flitskaarten gebruiken |
![]() |
Geldschuif | De geldschuif gebruiken |
![]() |
MAB-materiaal | Het MAB-materiaal gebruiken |
Hulpmiddelen specifiek voor IJsbrekers
In de ijsbergmethodiek stel je volgens het variatieprincipe een getal voor op verschillende manieren. Dit kan met de handbeelden, de tienstructuur, het kralenbeeld, het turfsysteem en de dobbelbeelden.
![]() |
Klikblokjes | De klokblokjes zijn onmisbaar bij het handelend rekenen. |
![]() |
Tienstructuur | De tienstructuur helpt je om een getal voor te stellen. Ook bewerkingen tot 10 kun je op laag 2 voorstellen met de tienstructuur. |
![]() |
Handbeelden | De handbeelden van 1 tot en met 10. |
![]() |
Dobbelbeelden | Een overzicht van alle dobbelbeelden. |
![]() |
Rekenbalans | De rekenbalans staat in evenwicht wanneer je aan de ene kant het geheel voorstelt en aan de andere kant de delen van het geheel. |
![]() |
Kralenketting | Met de witte en rode kralen kun je zelf een getal voorstellen. |
![]() |
Interactieve bordlessen |
Hoe open ik de bordles?
![]() |
In jouw bordboek zitten heel wat kant-en-klare bordlessen met oefeningen uit het werkschrift en interactieve oefenvormen. Deze kan je openen door op het volgende icoontje bovenaan de les te klikken. |
Wat kan ik in mijn bordles?
De bordles is een opeenvolging van dia’s (door ons gemaakt) die de lesgang voorafgaan of volgen en die je naast het bordboek inzet om leerlingen te activeren en te betrekken bij de les.