GENIE Nieuws met Jacotte Brokken

Aan de slag met actualiteit en wetenschap in de klas

Wil je graag de wetenschapsactualiteit op een toegankelijke manier vertalen naar je klascontext? Dan ben je bij GENIE Nieuws aan het juiste adres!

Samen met wetenschapsjournaliste (/weervrouw) Jacotte Brokken volgen we de actualiteit rond wetenschap op de voet. Verschillende keren per jaar zoomt GENIE Nieuws in op interessant wetenschapsnieuws en linken we dit aan concrete lesinhouden biologie, chemie of fysica. Zo kun je de video’s moeiteloos integreren in je lessen en koppelen aan (specifieke) minimumdoelen.

Ben je gebruiker van GENIE Fysica, Chemie, Biologie of Natuurwetenschappen? Dan vind je de video’s en extra verwerkingsopdrachten op het onlineleerplatform in de rubriek ‘GENIE Nieuws’.

De langdurige impact van roken

Aflevering maart 2024

Wist je dat roken ook effecten heeft op lange termijn? Tot zelfs 15 jaar nadat je gestopt bent? Jacotte Brokken doet uit de doeken hoe het komt dat de schadelijke effecten van roken langer aanhouden: hoe je immuunsysteem reageert en hoe moleculen zich aan je DNA hechten. En is vapen dan een onschuldiger alternatief? Kom het te weten in deze video van GENIE Nieuws!

Leuk gemaakt. Bekend gezicht, flitsend genoeg, zodat de leerlingen lang genoeg geboeid blijven.

Montfortcollege Rotselaar

Ze zijn zeer toegankelijk voor onze leerlingen. Ik gebruik ze ter voorbereiding en ondersteuning van de lessen rond het desbetreffende thema.

Nancy Lauwers

MS De Moerbei

Heel duidelijk uitgelegd, heel interessant en toegankelijk. Fijn om te gebruiken als er wat tijd overschiet.

Stedelijk Lyceum Eilandje

De video's zijn goed. Die over lachgas sloot aan bij de leefwereld van de leerlingen.

Campus Pitzemburg

Studenten en leerlingen in de traphal, secundair onderwijs, hoger onderwijs

Een overzicht van alle video’s van GENIE Nieuws

Maart 2024 - De langdurige impact van roken

Februari 2024 - Zijn ketonen superbrandstof voor je lichaam?

Heb je al gehoord van de kracht van ketonen – de energie-boosters van de natuur? Deze chemische helden zie je vaak opduiken in de topsport, zoals bij wielrenner Remco Evenepoel. Ga je sneller fietsen of lopen door ketonen te gebruiken? Heeft dit een groot effect op topsporters en heb je er iets aan als recreatieve sporter? Jacotte Brokken, weervrouw én chemicus ontgrendelt voor jou de chemische geheimen van ketonen!

November 2023 - Ozempic als wondermedicijn?

Ozempic, een medicijn tegen diabetes, heeft de aandacht getrokken in het nieuws, en dat vanwege een van zijn bijwerkingen: je valt er van af! Bekende Vlamingen hebben het uitgeprobeerd, minister Vandenbroucke heeft een tijdelijk verbod ingeroepen … Maar wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand? Hoe werkt Ozempic precies en waarom kan het ook gevaarlijk zijn? Wetenschapsjournaliste Jacotte Brokken legt het jou en je leerlingen glashelder uit!

September 2023 - Kernafval: wat moeten we ermee doen?

Ontdek de fascinerende wereld van kernafval! Jacotte Brokken bezoekt samen met jou Tabloo, het bezoekerscentrum voor radioactiviteit. Ze legt je haarfijn uit hoe kernenergie werkt, hoe radioactief afval ontstaat, welke uitdagingen dit met zich meebrengt… En waarom we nog sushi mogen eten nu het koelwater van Fukushima in de oceaan is geloosd.

Juni 2023 - De chemie achter PFAS en PFOS

Onlangs in het nieuws: drie op de vier jongeren uit de omgeving van Zwijndrecht lopen mogelijk gezondheidsrisico’s door PFOS. De laatste jaren zijn de letters PFOS en PFAS zijn niet meer uit het nieuws weg te denken. Maar hoe ongerust moeten jongeren zich erover maken? Jacotte Brokken duikt in de chemie achter PFAS en de effecten van de PFOS-vervuiling op de natuur, de mens en specifiek ook jongeren.

April 2023 - Een wetenschappelijke kijk op de stikstofcrisis

De laatste tijd verhit de stikstofcrisis de gemoederen in het Vlaamse politieke landschap. Maar wat is nu het probleem met die stikstof eigenlijk? GENIE Nieuws-reporter Jacotte Brokken trekt haar laarzen aan voor een wetenschappelijke kijk op het stikstofprobleem. Hoe ontstaan stikstofverbindingen? En welk effect hebben ze op de natuur en de mens?

Februari 2023 - Koolstofdioxide en het broeikaseffect

In bijna elk jaaroverzicht kon je het lezen: de zomer van 2022 was de warmste zomer ooit in Europa. De reden daarvoor: de klimaatopwarming. Maar wat is dat eigenlijk? We gaan tijdens deze aflevering dieper in op fossiele brandstoffen en hun impact op het klimaat. We bezoeken onder andere de serres van het GUM in Gent om wetenschappelijk nieuws in de leefwereld van de leerlingen te brengen.

November 2022 - Waar komt energie vandaan?

De energieprijzen swingen de pan uit en meer dan ooit wordt er ingezet op duurzame energie. Maar waar komt energie nu vandaan? Deze nieuwe aflevering van GENIE Nieuws zoomt in op de wet van behoud van energie en onderzoekt de verschillende manieren van energie opwekken. Bewegingsenergie, warmte-energie, kinetische energie, kernenergie… Het komt allemaal aan bod op een wetenschappelijk toegankelijke manier, én met een vette knipoog naar de leerlingen.

September 2022 - Het apenpokkenvirus onder de loep

Het apenpokkenvirus is de laatste maanden niet uit de actualiteit weg te denken. Maar weten leerlingen wat dit virus precies is? Hoe het zich verspreidt? Wie het virus kan krijgen? Met deze nieuwe aflevering van GENIE Nieuws gaan we hier dieper op in.

Mei 2022 - Is lachgas echt om te lachen?

Lachgas is al een tijdje een hot topic onder leerlingen. Daarom nemen we dit gas eens grondig onder de loep: wat is lachgas precies en wat doet het?  Het lijkt onschuldig maar er zijn wel degelijk heel wat gevaren aan verbonden. We zoomen in op het chemische aspect van lachgas en hoe het vrijkomt aan de hand van druk en warmte-energie.

Maart 2022 - Chemie als wapen

De wetenschappelijke wereld is fantastisch! We kunnen mensen genezen, zotte gebouwen ontwerpen en de ruimte verkennen. Maar wetenschap kan ook een keerzijde hebben. Deze aflevering van GENIE Nieuws zoomen we in op chemie als wapen. We kijken hoe chemische wapens zijn geëvolueerd, van de Eerste Wereldoorlog, Tweede  Wereldoorlog tot vandaag.

Februari 2022 - James Webb Ruimtetelescoop

Niet zo lang geleden lanceerden ESA, NASA en de Canadese Ruimtevaartorganisatie de grootste, de krachtigste en de meest complexe ruimtetelescoop ooit. Verwonder je leerlingen op een toegankelijke manier over de James Webb Ruimtetelescoop: Waarom lanceren we deze telescoop precies? Hoe ging de lancering er aan toe? Hoe werkt de telescoop met spiegels en optica?

Oktober 2021 - Nobelprijs voor geneeskunde

Hoe nemen we temperatuur en druk waar? David Julius en Ardem Patapoutian zijn met de Nobelprijs voor Geneeskunde bekroond voor hun onderzoek naar temperatuur- en tastreceptoren. Wat betekent dit nu precies? Wetenschapvlogster Jacotte Brokken geeft meer uitleg over de ontdekkingen die nu bekroond zijn.

Ontdek onze GENIE-wetenschapsmethodes