Vak/Gamma Kies een vak Aardrijkskunde Biologie Chemie Cultuur en gedrag Duits Economie en handel Engels Fin. & econ. geletterdheid Frans Fysica Geschiedenis Godsdienst Informatica en dactylo Kantoor-Verkoop Mavo Mens & Samenleving Muziek Natuur en Ruimte Natuurwetenschappen Nederlands PAV STEM Techniek Wetenschappen Wiskunde Methodes / ReeksenSapiensSTORIAHDWat is er nieuw?Diddit bij STORIA HDBestelinfoSTORIA classicSTORIA liveSTORIA GO!PionierAtlas van de algemene en Belgische geschiedenisHistorische atlas Hou me op de hoogte diddit Modernisering Basisopties Catalogus Bordboek Plus Contacteer je educatief adviseur Klantenservice Home Secundair onderwijs Geschiedenis STORIAHD Wat is er nieuw? Delen Wat is er nieuw in STORIA HD? 1. Historische vraagstelling ontwikkelen Historische vragen herkennen, begrijpen en stellen –zijn belangrijke vaardigheden in de weg naar historisch denken. In de eerste graad moeten leerlingen historische vragen herkennen en situeren, de hogere graden zorgen voor verdere uitdieping van deze vaardigheid. Nu al in STORIA Elke les start vanuit historische vragen Rijk aanbod historische vragen bij de bronnen Nieuw in STORIAHD Extra aandacht voor historische vragen bij geschiedenis Verwerkingsopdrachten: oefenen historische vraagstelling 2. Gebruik maken van historische begrippen Door middel van historische begrippen kunnen leerlingen het verleden beter contextualiseren. Concepten zoals ‘Sedentaire samenleving’ worden gebruikt om onderliggende gebeurtenissen te beschrijven. Nu al in STORIA Aandacht voor situering in tijd, ruimte en domein Uitgebreide woordenlijst Nieuw in STORIAHD Letterlijke integratie van de historische begrippen uit het leerplan Extra oefening op diddit 3. Kritisch redeneren over en met bronnen Kritisch bronnenonderzoek staat centraal in geschiedenisonderwijs. Leerlingen trachten op de historische vragen een antwoord te bieden, door bronnen kritisch tegen het licht te houden. Nu al in STORIA Duidelijk onderscheid bronnen en lestekst Bronnen als bron geïdentificeerd Bronnen steeds gelinkt aan de synthesetekst Nieuw in STORIAHD Nieuwe methodelessen over bronnen Meer duiding en extra context bij de bronnen Meer en exclusief bronnenmateriaal Extra opdrachten: evalueren en confronteren van bronnen Nieuwe ontdekplaten met takenblad en opties om te differentiëren Uitbreiding van de ‘Kunnen’-kaders: overzicht vaardigheden voor je leerlingen 4. Tot beargumenteerde historische beeldvorming komen Doorheen het leerplan, startend in de eerste graad, scherpen leerlingen historische vaardigheden aan om tot een correcte beeldvorming te komen. Nu al in STORIA Duidelijke synthesetekst met link naar de bronnen Nieuw in STORIAHD Extra oefeningen op structuurbegrippen: oorzaak/gevolg, continuïteit/verandering … Extra aandacht voor 'de maakbaarheid van geschiedenis' 5. Reflecteren over de relatie tussen het verleden, heden en de toekomst Dankzij het ontwikkelen van historisch denken leren leerlingen aandachtig kijken naar het verleden in relatie tot het heden (en zelfs de toekomst). Nu al in STORIA Vraagstelling rond de link tussen het heden en de te behandelen tijd. De rubriek OnWAARschijnlijk geeft wetenschappelijke duiding bij populaire stukjes geschiedenis (Live) Vanaf het 2de jaar: in elk jaar een volledige les die de link legt tussen heden en de te behandelen tijd (Live) Nieuw in STORIAHD Extra aandacht voor standplaatsgebondheid en multiperspectiviteit Extra aandacht voor mythevorming en intrumentalisering van het verleden.