Een heldere structuur als houvast voor je leerlingen

 

Elk thema werkt via dezelfde overzichtelijke structuur. Je leerlingen vertrekken telkens vanuit de verwondering over een maatschappelijk relevant probleem. Dat doen we met een WOW-pagina die de relevantie van dit thema aantoont. Ze verwondert en activeert de leerling met opmerkelijke artikels of unieke filmpjes van o.m. Henk Rijckaert, cabaretier met een hart voor wetenschappen. De leerling denkt hier zelf na over wat hij van dit thema wil leren.

 

  1. De hoofdstukken

    Het kerndeel van elk thema bestaat uit hoofdstukken waarin de leerlingen zich de leerstof en vaardigheden eigen maken. Ze gaan zelf ontdekken, op onderzoek, experimenteren, creatief denken … aan de hand van allerlei bronnen die ook ruimte laten voor differentiatie.

    Elk onderoek volgt de 7 stappen van de wetenschappelijke onderzoeksmethode: Onderzoeksvraag > Hypothese > Benodigdheden > Werkwijze > Waarneming > Besluit > Reflectie

    Doorheen de hoofdstukken vind je hier en daar extra informatie. We splitsen ze op in:

    • een interessant om weten-kader: leuke informatie die gerelateerd is aan het topic, een soort wist-je-datje
    • een tip-kader: helpt je om een specifieke oefening of opdracht tot een goed einde te brengen
    • een mag het iets meer zijn-kader: uitbreidings- of verdiepingsleerstof. Als een leerling dit niet behandelt, voldoet hij wel nog steeds aan de basisdoelen van het leerplan.

       

  2. AHA

    Op de AHA-pagina brengen we de leerstof uit de verschillende hoofdstukken van het thema samen in een synthese en een checklist.

    De synthese komt voor in verschillende vormen: woordelijk, als mindmap of in een schema. In het eerste thema voorzien we de drie vormen, daarna telkens één vorm in het boek en de twee andere op diddit. Zo ontdekken je leerlingen welke vorm hen het best past en leren ze leren op hun maat.

    De checklist is een lijst met leerlingvriendelijk geformuleerde lesdoelen. De leerling geeft voor zichzelf aan of hij bepaalde zaken al dan niet beheerst. Indien hij of zij vindt dat er nog marge is voor verbetering, wordt de bladzijde vermeld waarnaar hij of zij kan teruggrijpen om bepaalde leerstof te herbekijken.

     

  3. Test jezelf

    Test jezelf biedt een leerling de kans om de opgedane kennis en vaardigheden in te oefenen door enkele gerichte herhalingsoefeningen te maken in de uitgave zelf. In de kenniskaders doorheen het thema wordt al verwezen naar specifieke oefeningen uit de Test jezelf.

     

  4. Woordenlijst
  5. De woordenlijst staat achteraan in het boek en is alfabetisch gerangschikt. Hij bevat zowel vakspecifieke woorden als moeilijke woorden uit de Nederlandse taal; telkens wordt verwezen naar het hoofdstuk waarin het begrip voorkomt. Naast de term en de definitie is er ook ruimte om het woord in eigen woorden te omschrijven en zelf woorden toe te voegen.



Bekijk het volledige leerwerkboek MacroScoop 1


diddit_logo_Q_tagline
Diddit, het online leerplatform
Diddit is een motiverend online leerplatform, dat leraren en leerlingen optimaal ondersteunt. Het is perfect geïntegreerd in je lesmateriaal.

Meer weten

Hoe kunnen wij je helpen?

Op zoek naar meer info over deze reeks of wens je een presentatie op je school? Je educatief adviseur staat klaar voor jou!

Contacteer je educatief adviseur