GRATIS WEBINARS: Laat je inspireren tijdens onze Summer Academy

Bij de start van het nieuwe schooljaar organiseerden we onze online Summer Academy met een heel aantal praktische workshops en inspirerende sessies volledig digitaal, via interactieve webinars. Je kunt ze nu allemaal herbekijken!

Wat werd er behandeld?

In de tabel hieronder vind je een overzicht van alle webinars. Van diddit-sessies per module, tips i.v.m. begrijpend lezen, computationeel denken of het realiseren van de ICT-eindtermen tot een inleiding tot Micro:Bit en Scratch, je vindt het allemaal. Klik hieronder in de tabel op de naam van het webinar voor meer informatie of herbekijk meteen het webinar van je keuze!

Titel Herbekijken
Diddit - opstartsessie Herbekijk het webinar >
Diddit - bordboek & lesmateriaal Herbekijk het webinar >
Lesgeven op afstand, lesgeven in de klas: toolgericht of doelgericht onderwijs? Herbekijk het webinar >
Diddit - oefenen & opdrachten Herbekijk het webinar >
Begrijpend lezen in de eerste graad Herbekijk het webinar >
Diddit - evalueren & online portfolio Herbekijk het webinar >
Werken rond STEM Herbekijk het webinar >
ICT-doelstellingen realiseren in 1e graad Herbekijk het webinar >
Computationeel denken Herbekijk het webinar >
Basisopleiding Micro:Bit Herbekijk het webinar >
Basisoptie Moderne talen-wetenschappen, component Moderne talen  Herbekijk het webinar >
Basisopleiding Scratch Herbekijk het webinar >
Opstap: taalscreening op maat van het eerste jaar Herbekijk het webinar >



Diddit - opstartsessie

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar geven we tips & tricks om diddit voor jou en je leerlingen in te stellen. In deze workshop laten we je zien hoe je jouw account en die van je leerlingen instelt. Hoe maak je een account? Op welke manieren kun je inloggen? Hoe voeg je een boek toe? Hoe koppel je jouw account aan een school en hoe koppel je eenvoudig je leerlingen aan je school? We tonen het je allemaal in deze workshop.

Herbkijk het webinar

Diddit - bordboek & lesmateriaal

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar leggen we je uit hoe je aan de slag gaat met het bordboek voor leerkrachten en het e-book voor leerlingen. Daarnaast duiken we in de module lesmateriaal: welke types lesmateriaal kun je op diddit vinden? Hoe gebruik je al het extra materiaal en zet je het optimaal in? Hoe kun je lesmateriaal met leerlingen delen? We vertellen het je allemaal in deze workshop.

Herbekijk het webinar

Lesgeven op afstand, lesgeven in de klas: toolgericht of doelgericht onderwijs?

In dit webinar geeft Tim Surma praktische en bruikbare inzichten over menselijk leren die helpen om effectief (afstands)onderwijs in te richten.

Tim Surma: "De Corona-crisis maakte ons duidelijk dat lesgeven op afstand geen exacte copy-paste is van onderwijs in de klas. In eerste instantie werd er veel aandacht besteed aan de ‘tools’, en minder aan de doelen. Nochtans is een complete remake van onze didactiek niet nodig wanneer lessen (deels) op afstand worden gegeven.

Leerlingen leren in wezen op dezelfde manier als een half jaar terug: onze cognitieve architectuur is evolutionair niet aangepast gedurende de pandemische maanden. Daarom ga ik in deze webinar in op een aantal praktisch bruikbare inzichten over menselijk leren die ons helpen effectief onderwijs in te richten, zowel in de klas (contactonderwijs), op afstand (remote-teaching), of in een mengvorm (blended learning). Minder toolgericht maar meer doelgericht lesgeven dus!"

Diddit - oefenen & opdrachten

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar gaan we aan de slag met de modules Oefenen en Opdrachten. Deze modules hebben na dit webinar geen geheimen meer voor jou. Hoe werken de oefeningen en opdrachten in diddit? Hoe oefenen leerlingen op hun eigen niveau. Hoe geeft diddit extra ondersteuning bij het oefenen? Hoe stel je een opdracht samen? Welke resultaten zie ik in diddit en hoe ga ik hiermee aan de slag? Je leert het in deze workshop.

Begrijpend lezen in de eerste graad
Veel leerlingen vinden begrijpend lezen saai en weinig uitdagend. Hoe ga je op een interactieve manier aan de slag met de eindtermen voor begrijpend lezen? Op welke manier kun je slim differentiëren? In dit webinar deelt  Jan T'Sas (Nieuwsbegrip) praktische tips en inzichten over begrijpend lezen voor leerlingen van de A-stroom en B-stroom.

Diddit - evalueren & online portfolio
Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar laten we je zien welke mogelijkheden de module evalueren in diddit allemaal biedt. Naast het downloaden van normale toetsen, rubrics … kun je ook digitaal evalueren. Hoe stel je zelf een digitale toets samen en laat ik mijn leerlingen de toets invullen? Hoe werkt het online portfolio? Welke resultaten kan ik zien en hoe ga ik hiermee aan de slag? Hoe exporteer ik mijn resultaten naar Smartschool? Hoe helpt diddit me om vervolgens automatisch te remediëren? We tonen het je allemaal in deze workshop.

Werken rond STEM

In deze webinar leert STEM-ambassadrice Lieselot Van Gysel je hoe je vanuit verschillende invalshoeken naar STEM kunt kijken en hoe je dit in de klas aanpakt . In acht jaar tijd steeg het percentage meisjes in een STEM-richting van de derde graad middelbaar onderwijs van 27% naar 31% . Een flink deel van deze groep stroomt daarna door naar een STEM-richting in het hoger onderwijs. Goed nieuws dus. Maar er zijn grote verschillen per studierichting. Die verschillen blijken ook uit de instroomcijfers in STEM-richtingen aan de universiteit (Veerle Draulans in Knack, 2019). 

In deze webinar toonden we je ook volgende documenten:


ICT-doelstellingen realiseren in de eerste graad
ICT is alom tegenwoordig in onze maatschappij. Kinderen leren op jonge leeftijd swipen, soms zelfs voordat ze leren stappen. Toch ervaren leerkrachten in de eerste graad dat er een gebrek is aan degelijke ICT-kennis bij hun leerlingen. Met behulp van informaticalessen.be kun je samen met je collega’s op een geïntegreerde manier inzetten op die ICT-kennis. De praktische digitale ondersteuning kan gebruikt worden in elke les. Tijdens deze sessie presenteren we dit nieuwe, uitgebreide aanbod om de ICT-eindtermen te bereiken.

Computationeel denken
Computationeel denken werd opgenomen in de nieuwe eindtermen. Dit deed echter heel wat vragen oproepen. Wat betekent computationeel denken en hoe pak je dit concreet aan? We tonen graag dat computationeel denken meer is dan denken als een computer of leren programmeren. Met een overzicht van de didactische aanpak in onze methodes tonen we de verschillende kernconcepten. Zo krijg je als leerkracht ICT, wiskunde, economie of wetenschappen een breder beeld.

Basisopleiding Micro:Bit
Ga je volgend schooljaar aan de slag met onze nieuwe reeks WONDER (wetenschappen het 2e jaar A-stroom)? Dan kan je met dit webinar alvast een vliegende start nemen. De micro:bit is een kleine computer die ontwikkeld is om op jonge leeftijd te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken. Je kan er muziekinstrumenten, alarmsystemen, lichtregelingen… en nog zoveel meer mee bouwen. De micro:bit heeft namelijk ingebouwde sensoren zoals temperatuur-, licht- en bewegingssensors. Dit kleine computertje kan je met verschillende software of apps besturen. In de webinar zullen we de micro:bit leren programmeren met makecode.microbit.org.

Basisoptie Moderne talen-wetenschappen, component Moderne talen
In dit webinar overlopen we de verschillende fiches en geven we tips om deze optimaal te integreren in taallessen. In de basisoptie moderne vreemde talen-wetenschappen zijn uren voorzien om leerlingen kennis te laten maken met boeiende aspecten van taalonderzoek en taalvergelijking. Hiervoor hebben we bij onze taalmethodes inspiratiefiches toegevoegd.

Basisopleiding Scratch
Ga je volgend schooljaar met Lift, Technoscoop 1 of WONDER aan de slag? Volg dan het webinar en leer hoe je met Scratch kan werken! Dankzij Scratch hoeven jij en je leerlingen geen programmeertaal te leren om de basisprincipes van programmeren te ontdekken. Door gekleurde blokken op elkaar te stapelen maak je meteen eigen computerprogramma’s. Elk blokje staat voor een opdracht die door figuurtjes in het programma worden uitgevoerd. Hierbij maak je gebruik van logische functies, lussen, herhalingen, variabelen, … . De figuurtjes kun je zelf tekenen, maar je kunt ook de plaatjes uit de plaatjesbibliotheek van Scratch gebruiken of bijvoorbeeld een foto importeren. Projecten maak je extra leuk door er ook geluidjes en/of muziek aan toe te voegen. Voor meer informatie over Scratch kan je terecht op informaticalessen.be.

Opstap: taalscreening op maat van het eerste jaar

Opstap Taalscreening is een uniek taalscreeningsinstrument voor begrijpend lezen en luisteren. De digitale, diagnostische taalscreening werd ontwikkeld in samenwerking met het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KU Leuven en is de eerste taalscreening op maat van het Vlaamse onderwijs. Bovendien is de toets gebaseerd op de eindtermen van het basisonderwijs en is hij geschikt voor leerlingen van de A-stroom én de B-stroom

Na de bewogen 2de helft van het vorige schooljaar vormt Opstap de ideale toepassing om het niveau van je leerlingen te peilen. In dit webinar geven we je meer toelichting bij de opbouw en de functionaliteiten van de taalscreening.


Heb je nog een vraag?

Heb je een vraag over een sessie? Wens je een persoonlijke presentatie voor je school? Of wil je meer informatie over een reeks? Onze educatief adviseurs staan klaar om je te helpen! 


Neem contact op