GRATIS WEBINARS: Laat je inspireren tijdens onze Summer Academy

Eind augustus organiseren we onze online Summer Academy. We voorzien maar liefst 14 praktische workshops en inspirerende sessies volledig digitaal, via interactieve webinars. Zo bespaar jij reistijd, zijn er geen overlappingen bij de sessies en zijn we alvast volledig corona-proof. 
Wat mag je verwachten?

Gebruik je een van onze reeksen? Of ga je volgend schooljaar aan de slag met een van onze nieuwe reeksen? Kies op deze pagina de sessie(s) die jij graag online wilt volgen! Meer informatie over de sessies vind je onderaan deze pagina. Kun je de sessie niet live volgen maar wil je hem toch graag zien? Achteraf kan je alle sessies herbekijken op deze pagina.

Titel Datum Schrijf je in
Diddit - opstartsessie DI 18/08 om 11u Ik schrijf me in >
Diddit - bordboek & lesmateriaal WO 19/08 om 11u  Ik schrijf me in >
Lesgeven op afstand, lesgeven in de klas: toolgericht of doelgericht onderwijs? WO 19/08 om 14u  Ik schrijf me in > 
Diddit - oefenen & opdrachten DO 20/08 om 11u Ik schrijf me in >
Begrijpend lezen in de eerste graad DO 20/08 om 14u Ik schrijf me in >
Diddit - evalueren & online portfolio VR 21/08 om 11u Ik schrijf me in >
Werken rond STEM VR 21/08 om 14u Ik schrijf me in > 
ICT-doelstellingen realiseren in 1e graad MA 24/08 om 11u Ik schrijf me in > 
Computationeel denken MA 24/08 om 14u  Ik schrijf me in >
Basisopleiding Micro:Bit DI 25/08 om 11u Ik schrijf me in >
Basisoptie Moderne talen-wetenschappen, component Moderne talen  DI 25/08 om 14u Ik schrijf me in >
Basisopleiding Scratch WO 26/08 om 11u Ik schrijf me in >
Multidisciplinair werken met Scoop WO 26/08 om 14u Ik schrijf me in >




Diddit - opstartsessie

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar geven we tips & tricks om diddit voor jou en je leerlingen in te stellen. In deze workshop laten we je zien hoe je jouw account en die van je leerlingen instelt. Hoe maak je een account? Op welke manieren kun je inloggen? Hoe voeg je een boek toe? Hoe koppel je jouw account aan een school en hoe koppel je eenvoudig je leerlingen aan je school? We tonen het je allemaal in deze workshop.

18 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Diddit - bordboek & lesmateriaal

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar leggen we je uit hoe je aan de slag gaat met het bordboek voor leerkrachten en het e-book voor leerlingen. Daarnaast duiken we in de module lesmateriaal: welke types lesmateriaal kun je op diddit vinden? Hoe gebruik je al het extra materiaal en zet je het optimaal in? Hoe kun je lesmateriaal met leerlingen delen? We vertellen het je allemaal in deze workshop.

19 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Lesgeven op afstand, lesgeven in de klas: toolgericht of doelgericht onderwijs?

In dit webinar geeft Tim Surma praktische en bruikbare inzichten over menselijk leren die helpen om effectief (afstands)onderwijs in te richten.

Tim Surma: "De Corona-crisis maakte ons duidelijk dat lesgeven op afstand geen exacte copy-paste is van onderwijs in de klas. In eerste instantie werd er veel aandacht besteed aan de ‘tools’, en minder aan de doelen. Nochtans is een complete remake van onze didactiek niet nodig wanneer lessen (deels) op afstand worden gegeven.

Leerlingen leren in wezen op dezelfde manier als een half jaar terug: onze cognitieve architectuur is evolutionair niet aangepast gedurende de pandemische maanden. Daarom ga ik in deze webinar in op een aantal praktisch bruikbare inzichten over menselijk leren die ons helpen effectief onderwijs in te richten, zowel in de klas (contactonderwijs), op afstand (remote-teaching), of in een mengvorm (blended learning). Minder toolgericht maar meer doelgericht lesgeven dus!"

19 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

Diddit - oefenen & opdrachten

Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar gaan we aan de slag met de modules Oefenen en Opdrachten. Deze modules hebben na dit webinar geen geheimen meer voor jou. Hoe werken de oefeningen en opdrachten in diddit? Hoe oefenen leerlingen op hun eigen niveau. Hoe geeft diddit extra ondersteuning bij het oefenen? Hoe stel je een opdracht samen? Welke resultaten zie ik in diddit en hoe ga ik hiermee aan de slag? Je leert het in deze workshop.


20 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Begrijpend lezen in de eerste graad
Veel leerlingen vinden begrijpend lezen saai en weinig uitdagend. Hoe ga je op een interactieve manier aan de slag met de eindtermen voor begrijpend lezen? Op welke manier kun je slim differentiëren? In dit webinar deelt  Jan 'T Sas (Nieuwsbegrip) praktische tips en inzichten over begrijpend lezen voor leerlingen van de A-stroom en B-stroom.
20 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

Diddit - evalueren & online portfolio
Ga je volgend schooljaar aan de slag met het onlineleerplatform diddit? In dit webinar laten we je zien welke mogelijkheden de module evalueren in diddit allemaal biedt. Naast het downloaden van normale toetsen, rubrics … kun je ook digitaal evalueren. Hoe stel je zelf een digitale toets samen en laat ik mijn leerlingen de toets invullen? Hoe werkt het online portfolio? Welke resultaten kan ik zien en hoe ga ik hiermee aan de slag? Hoe exporteer ik mijn resultaten naar Smartschool? Hoe helpt diddit me om vervolgens automatisch te remediëren? We tonen het je allemaal in deze workshop.
21 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Werken rond STEM
In deze webinar leert STEM-ambassadrice Lieselot Van Gysel je hoe je vanuit verschillende invalshoeken naar STEM kunt kijken en hoe je dit in de klas aanpakt. In acht jaar tijd steeg het percentage meisjes in een STEM-richting van de derde graad middelbaar onderwijs van 27% naar 31% . Een flink deel van deze groep stroomt daarna door naar een STEM-richting in het hoger onderwijs. Goed nieuws dus. Maar er zijn grote verschillen per studierichting. Die verschillen blijken ook uit de instroomcijfers in STEM-richtingen aan de universiteit (Veerle Draulans in Knack, 2019). Hoe kan jij als leerkracht op jonge leeftijd zowel meisjes als jongens motiveren voor STEM? En hoe ga je vervolgens praktisch aan de slag? Werk je met projecten? Of gebruik je liever een andere aanpak?
21 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

ICT-doelstellingen realiseren in de eerste graad
ICT is alom tegenwoordig in onze maatschappij. Kinderen leren op jonge leeftijd swipen, soms zelfs voordat ze leren stappen. Toch ervaren leerkrachten in de eerste graad dat er een gebrek is aan degelijke ICT-kennis bij hun leerlingen. Met behulp van informaticalessen.be kun je samen met je collega’s op een geïntegreerde manier inzetten op die ICT-kennis. De praktische digitale ondersteuning kan gebruikt worden in elke les. Tijdens deze sessie presenteren we dit nieuwe, uitgebreide aanbod om de ICT-eindtermen te bereiken.
24 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Computationeel denken
Computationeel denken werd opgenomen in de nieuwe eindtermen. Dit deed echter heel wat vragen oproepen. Wat betekent computationeel denken en hoe pak je dit concreet aan? We tonen graag dat computationeel denken meer is dan denken als een computer of leren programmeren. Met een overzicht van de didactische aanpak in onze methodes tonen we de verschillende kernconcepten. Zo krijg je als leerkracht ICT, wiskunde, economie of wetenschappen een breder beeld.
24 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

Basisopleiding Micro:Bit
Ga je volgend schooljaar aan de slag met onze nieuwe reeks WONDER (wetenschappen het 2e jaar A-stroom)? Dan kan je met dit webinar alvast een vliegende start nemen. De micro:bit is een kleine computer die ontwikkeld is om op jonge leeftijd te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken. Je kan er muziekinstrumenten, alarmsystemen, lichtregelingen… en nog zoveel meer mee bouwen. De micro:bit heeft namelijk ingebouwde sensoren zoals temperatuur-, licht- en bewegingssensors. Dit kleine computertje kan je met verschillende software of apps besturen. In de webinar zullen we de micro:bit leren programmeren met makecode.microbit.org.

25 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Basisoptie Moderne talen-wetenschappen, component Moderne talen
In dit webinar overlopen we de verschillende fiches en geven we tips om deze optimaal te integreren in taallessen. In de basisoptie moderne vreemde talen-wetenschappen zijn uren voorzien om leerlingen kennis te laten maken met boeiende aspecten van taalonderzoek en taalvergelijking. Hiervoor hebben we bij onze taalmethodes inspiratiefiches toegevoegd.
25 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

Basisopleiding Scratch
Ga je volgend schooljaar met Lift, Technoscoop 1 of WONDER aan de slag? Volg dan het webinar en leer hoe je met Scratch kan werken! Dankzij Scratch hoeven jij en je leerlingen geen programmeertaal te leren om de basisprincipes van programmeren te ontdekken. Door gekleurde blokken op elkaar te stapelen maak je meteen eigen computerprogramma’s. Elk blokje staat voor een opdracht die door figuurtjes in het programma worden uitgevoerd. Hierbij maak je gebruik van logische functies, lussen, herhalingen, variabelen, … . De figuurtjes kun je zelf tekenen, maar je kunt ook de plaatjes uit de plaatjesbibliotheek van Scratch gebruiken of bijvoorbeeld een foto importeren. Projecten maak je extra leuk door er ook geluidjes en/of muziek aan toe te voegen. Voor meer informatie over Scratch kan je terecht op informaticalessen.be.
26 augustus - 11u

Schrijf je nu in >

Multidisciplinair werken met SCOOP

In dit webinar lichten we toe welke ondersteuning we hierbij bieden, geven we tips & tricks en adviseren we do’s-and-don’ts om een multidisciplinaire aanpak te verwezenlijken. Deze sessie is bestemd voor scholen die een of meerdere SCOOP-methodes gebruiken in de A-stroom (MacroScoop, TechnoScoop, TeleScoop) en graag multidisciplinair aan de slag gaan voor de vakken natuurwetenschappen, techniek en aardrijkskunde. De aangeboden guidelines (via diddit) helpen jou en je collega’s vakoverschrijdend samen te werken rond een gemeenschappelijk onderwerp.


26 augustus - 14u

Schrijf je nu in >

Heb je nog een vraag?

Heb je een vraag over een sessie? Wens je een persoonlijke presentatie voor je school? Of wil je meer informatie over een reeks? Onze educatief adviseurs staan klaar om je te helpen! 


Neem contact op >