STEM-wedstrijd: win professioneel advies voor jouw STEM-project in graad 2

Wil je weten of je op de juiste manier aan STEM werkt met je eigen project?

GENIE wil STEM-onderwijs zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren. Daarom organiseren we een STEM-wedstrijd waar jij als leerkracht feedback kan winnen op je eigen STEM-project.

De winnende projecten worden door een vakjury met verschillende STEM-expertise grondig geanalyseerd en ontvangen persoonlijke feedback.

  • Ilse Ooghe, algemeen directeur RVO-Society (Brightlab & Scivil)
  • Wim Dehaene, prof. ir Elektrotechniek KULeuven, projectleider cel iSTEM inkleuren
  • Christel Balck, docent fysica en techniek EBASO Odisee Hogeschool, onderzoeker Didactiek natuurwetenschappen en STEM
  • Liesbeth Bleys, leerkracht STEM-wetenschappen (scholengemeenschap WICO), auteur leermiddelen & expert STEM-projecten
Stuur je STEM-project in
STEM-afbeelding_2
Hoe neem je deel?
  1. Heb jij of heb je samen met collega's een boeiend STEM-project voor de tweede graad secundair onderwijs?
  2. Dien je project in via het online formulier tegen 01/01/2022 en vertel ons meer over je project.
  3. De vakjury selecteert de STEM-projecten met het meeste potentieel.
  4. Heb je gewonnen? Dan wordt je persoonlijk uitgenodigd om samen met de jury je project te bespreken en ontvang je feedback om het project verder te optimaliseren.

Neem deel aan de wedstrijd
Wat kun je winnen?

De vakjury selecteert uit alle inzendingen de STEM-projecten met het meeste potentieel. Elk jurylid geeft op basis van zijn expertise feedback over o.a. STEM-didactiek, leerlinparticipatie, haalbaarheid, eindtermen ... Zo krijg je als winnaar gepersonaliseerd advies, op maat van jouw STEM-project.

Verschillende inzendingen maken ook kans om samen te werken met Uitgeverij VAN IN en hun project tegen een vergoeding professioneel uit te geven bij GENIE / GENIE GO!.


Stuur je STEM-project in
STEM-afbeelding_1
De vakjury
  1. Ilse Ooghe, algemeen directeur RVO-Society (Brightlab & Scivil)
    Ilse Ooghe is Algemeen Directeur bij RVO-Society, de overkoepelende organisatie rond Brightlab en Scivil. Ze studeerde af als bio-ingenieur en behaalde nadien een master educatieve studies. Ze bekleedde directiefuncties bij Janssen Pharmaceutica, leidde de lerarenopleiding van CVO De Oranjerie en werd directeur van de Aarschotse school KAMSA. Ilse zet al deze ervaringen samen met die van haar team in om jongeren en burgers klaar te stomen voor de uitdagingen van de 21ste eeuw aan de hand van stimulerend en innoverend STEM-onderwijs en krachtige onderzoekscontexten voor burgerwetenschappers.

  2. Wim Dehaene, prof. ir Elektrotechniek KULeuven, projectleider cel iSTEM inkleuren
    Wim Dehaene is ingenieur Elektrotechniek en professor aan het departement elektrotechniek van de KULeuven waar hij deel uit maak van de onderzoeksgroep MICAS. Zijn hoofdbezigheid is onderzoek en onderwijs in verband met het ontwerp van geïntegreerde elektronische schakelingen. Daarnaast is hij de projectleider van het iSTEM inkleuren initiatief. Dit initiatief heeft als doel om leerkrachten hun weg te helpen vinden in het opzetten van geïntegreerd STEM onderwijs: iSTEM. Onderzoek naar iSTEM binnen alle universitaire associaties in Vlaanderen is daarbij het vertrekpunt.

  3. Christel Balck, docent fysica en techniek Odisee Hogeschool, lid van ExploRatio
    Christel Balck is docent fysica en techniek aan de educatieve bachelor secundair onderwijs van de Odisee Hogeschool. Als lid van ExploRatio, het onderzoekscentrum kritisch denken van Odisee, ontwikkelt en onderzoekt ze samen met leerkrachten methodieken die leerlingen in de STEM- klas helpen om hun motivatie, onderzoek competenties en conceptontwikkeling te vergroten. Ze gelooft sterk dat je door in dialoog te gaan met het denken van leerlingen, je de uitvinder in elk van hen wakker kan maken.

  4. Liesbeth Bleys, auteur STEM-projecten, leerkracht STEM-wetenschappen scholengemeenschap WICO
    Liesbeth Bleys is leerkracht STEM-wetenschappen en auteur van werkboek WONDER & enkele stem-projecten bij Uitgeverij VAN IN. Als leerkracht stem-wetenschappen komt experimenteren en probleemoplossend denken vaak aan bod in haar lessen. Daarbij gelooft ze sterk in de wisselwerking tussen de letters S - T – E – M . Het begrip ‘design thinking’ is in deze lessen niet onbekend en zal ze leerlingen dan ook creatief uitdagen. In haar job als ICT-coördinator bezit ze heel wat ICT-skills, die ze ten volle inzet in de STEM-lessen.
Neem deel aan de wedstrijd