OnderSTEMboven

VAN IN en Technopolis slaan de handen in elkaar met STEM-videoreeks. We laten leerkrachten uit het secundair onderwijs en experts aan het woord om inspiratie te geven om STEM op een fascinerende en toegankelijke manier in de klas te brengen. Bekijk hieronder alle video’s van OnderSTEMboven!

STEM

A-stroom, Arbeidsmarktfinaliteit, B-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit

Wat is STEM en hoe ga ik van start?

STEM-ambassadrice Lieselot en STEM-coördinator Martin leggen je haarfijn uit wat STEM precies is en hoe je je eerste stappen zet om STEM vorm te geven op je school. Ze beantwoorden onder andere de volgende vragen: Moet ik alle letters van STEM steeds combineren? Hoe ga ik op zoek naar materiaal en wat zijn interessante websites?

Hoe bouw je als school een STEM-beleid uit?

STEM-leerkracht Liesbeth Bleys en STEM-coördinator Martin leggen je uit hoe zij in hun school een STEM-beleid hebben uitgebouwd. Hoe ga je van start? Hoe kan je als team samenwerken en stap voor stap een STEM-beleid uitbouwen over de verschillende graden heen

Hoe integreer ik wiskunde in mijn STEM-lessen?

Natacha Gesquière is wiskundige en STEM-coördinator op Sint-Bavohumaniora in Gent. Momenteel werkt ze met Dwengo en de UGent aan AI Op School, waarbij ze een leerlijn ontwikkelen over kunstmatige intelligentie. Ze geeft je verschillende handvaten om wiskunde te betrekken bij STEM, in de verschillende graden in het secundair onderwijs.

Hoe integreer ik wiskunde concreet bij het opstellen van een STEM-project?

Niels Van den Borre en Natacha Gesquière ontwikkelen eigen STEM-projecten met een concrete wiskundige insteek, in het Sint-Bavohumaniora in Gent. Aan de hand van een concreet project geven ze je tips hoe je zelf wiskunde te betrekken bij STEM.

Hoe ga ik met engineering aan de slag in STEM-projecten?

Liesbeth Bleys zet in haar school actief in op STEM en geeft je haar visie op engineering. Hoe gebruikt zij engineering tijdens haar STEM-lessen? Wat verstaat ze precies onder engineering en hoe pakt ze dit a

Hoe vermijd ik genderstereotypen in STEM-richtingen?

De bedrijfswereld smeekt om technisch geschoold personeel. Door genderstereotypen wordt een groot aantal leerlingen echter niet aangesproken om een STEM-richting te volgen. STEM-ambassadrice en leerkracht mechanica Lieselot getuigt over haar ervaringen als leerling en hoe ze vandaag stereotypering tegengaat.

Hoe werk je veilig in een STEM-context?

Enerzijds moeten leerlingen veilig leren werken met bepaalde machines en gereedschap. Anderzijds moeten ze de veiligheidsvoorschriften en – pictogrammen respecteren. Je betrekt best niet alleen jouw leerlingen in dit verhaal maar ook hun ouders. In dit filmpje vertelt Lieselot Van Gysel, leerkracht mechanica én STEM-ambassadrice, hoe zij dit aanpakt in haar lessen.

Welke richting kan je uitgaan met een STEM-diploma?

2 Getuigenissen, 2 verschillende jobs!
Jacotte ging al verschillende richtingen uit, maar doet nu aan wetenschapscommunicatie. Ze praat over STEM en maakt hierover leuke video’s, podcast en vlogs voor jongeren. Ineke daarentegen doet wetenschappelijk onderzoek en staat elke dag in een hoogtechnologisch laboratorium. Heel divers, allesbehalve saai én beiden leveren ze een bijdrage aan de maatschappij.

Hoe micro:bit integreren in je STEM-les?

Liesbeth Bleys, leerkracht wetenschappen en STEM, licht toe waarom zij en haar leerlingen fan zijn van de micro:bit. In dit filmpje geeft ze een concreet voorbeeld van een project met micro:bit, namelijk “Automatische tijdsmeting” . Stap per stap legt ze de werking uit, helemaal klaar om direct ook toe te passen in jouw les!

Hoe breng je robotica in de klas?

Hoe breng je robotica in de klas?Op school bij Seher Türk, leerkracht techniek en zorgleerkracht, kunnen de leerlingen bovenop hun basisoptie een module robotica volgen. In de module leren leerlingen programmeren, creatief denken en samenwerken. Seher legt graag uit hoe ze dit op school concreet aanpakken.

Evalueren met Rubrics

ele Deckx, leerkracht Techniek en STEM, maakt enthousiast gebruik van Rubrics om leerlingen te evalueren op groepswerk, onderzoekend werken en maakprojecten. In dit filmpje toont ze hoe ze Rubrics hanteert en welke voordelen deze tool biedt.

Programmeren met Scratch

Hoe leert Nele Deckx, leerkracht Techniek en STEM, haar leerlingen op een leuke en creatieve manier logisch redeneren en oplossingsgericht denken? Door hen te laten programmeren! Nele legt enthousiast uit hoe ze dit aanpakt en hiervoor handig gebruik maakt van Scratch.

Het belang van een leerlijn programmeren

Liesbeth Bleys, leerkracht STEM, heeft op haar school een leerlijn programmeren opgesteld. Liesbeth licht toe hoe het bij haar op school is georganiseerd. Peter Bertels, innovatieconsultant en ingenieur, is een man met een missie. Hij ijvert voor een leerlijn programmeren van de eerste tot de derde graad. In dit filmpje geeft hij jou tips over hoe je zo’n leerlijn uittekent.

Hoe pak je praktijkvakken aan in tijden van Corona?

Nathalie Lapere legt je haarfijn uit hoe je Corona-proof aan de slag gaat tijdens praktijkvakken. Hoe bereid je labo’s voor en voer je ze uit op een veilige manier? Hoe voorkom je dat je als leerkracht veel moet rondlopen in de klas? Hoe ga je aan de slag met labo’s en praktijkvakken als leerlingen thuis les volgen of je geen praktijklokaal kan gebruiken?

Hoe ondersteunt de UCLL Techniek- en Wetenschapsacadamie STEM op school?

STEM uitbouwen op je school is niet altijd eenvoudig. Daarom zijn er verschillende partners die je ondersteuning kunnen bieden. De Techniek- en Wetenschapsacademie van de UCLL ondersteunt leerkrachten op verschillende manieren om STEM-projecten in hun school te ontwikkelen.

Ontdek de STEM-ige workshops van Technopolis

Technopolis organiseert workshops in het teken van wetenschap en technologie. Melissa, edu-trainer, geeft graag een aantal voorbeelden van workshops om rond STEM te werken. Je maakt onder andere kennis met de Spike workshop van Lego en de workshop prototyping.

Hoe ondersteunt Dwengo STEM op scholen?

Maak kennis met Nele van Dwengo. Dwengo is een vzw die projecten in een brede STEM-context aanbiedt: van robotica, programmeren, computationeel denken tot artificiële intelligentie. Nele licht graag toe hoe ze jou als leerkracht kan ondersteunen met didactisch materiaal en opleidingen.

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!