MicroScoop
Dit schooljaar werken we aan een frisse update van onze methode MicroScoop.
MicroScoop wordt al jaren gewaardeerd door veel leerkrachten omwille van de duidelijke lesstructuur, heldere doelen op maat van de B-stroom en een sterke focus op de leerling. Met de komst van de nieuwe minimumdoelen en leerplannen grijpen we de kans om MicroScoop niet alleen leerplanconform te maken, maar ook inhoudelijk te versterken. En dit op basis van jullie feedback. Waarvoor dank!
Natuurwetenschappen
B-stroom

Op maat van de B-stroom
Met een goede structuur en duidelijk afgebakende leerstof is MicroScoop geschreven op maat van leerlingen in de B-stroom.
Wat mag je verwachten van de update in 2026?
Inhouden aangepast aan de leerplannen, op maat van de B-stroom
Een update van het oefenmateriaal om de leerstof te verwerken
Extra verdieping bij de thema’s zoals roken & vapen, belang van gezonde voeding…
We behouden de flexibiliteit van onze leerpakketten
Aan de slag met MicroScoop
MicroScoop bestaat uit 3 afzonderlijk te bestellen leerpakketten. Die flexibiliteit zorgt ervoor dat je je lessen bv. kunt aanpassen aan themaweken op school of kunt afstemmen met collega’s over vakken heen. Elk leerpakket bestaat uit meerdere thema’s waarvan jij als leerkracht de volgorde bepaalt. Elk thema is opgebouwd uit verschillende, korte hoofdstukken, die telkens in dezelfde overzichtelijke structuur werken. Door de hoofdstukken beknopt te houden, kan je elk lesuur behandelen als een afgerond geheel.
Oefenen op maat van je klas en elke leerling
In ‘Nu is het jouw beurt’ wordt de leerstof uit het hele thema verder ingeoefend. Afhankelijk van de sterkte van jouw klassen kan je de oefeningen inzetten na elk hoofdstuk of na afloop van alle hoofdstukken. Zijn je leerlingen meteen mee met de oefeningen in ‘Nu is het jouw beurt’, of net niet? Op diddit kunnen ze de leerstof verder inoefenen en/of remediëren. Vullen ze bovendien de checklist in het Portfolio online in, dan wordt hen van daaruit ook onmiddellijk een remediëringstraject voorgesteld.
Hybride leren
MicroScoop is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerpakketten. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerpakketten van MicroScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit.
MicroScoop en STEM
In MicroScoop werk je op verschillende manieren aan de eindtermen rond STEM. Om alles voor jou overzichtelijk te houden, vind je op diddit we een overzicht van welke STEM-eindtermen waar en hoe worden bereikt. Daarnaast kun je bij elk leerpakket online STEM-opdrachten vinden:
-
Hoe maak je een aardbevingsbestendige flat?
-
Hoe kun je voedselpakketten onbeschadigd vanuit de lucht droppen?
-
Wat hebben planten nodig om te groeien?
Elke STEM-opdracht volgt eenzelfde structuur:
-
Duiding: situering in de leefwereld en probleemstelling
-
Onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord van een centrale onderzoeksvraag te komen.
-
Creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten van het onderzoek om een technisch probleem op te lossen.

Ontdek onze andere methodes
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
