MicroScoop

Je leerlingen gaan aan de slag met de stappen van natuurwetenschappelijk onderzoek, in een glasheldere structuur en aangepaste vormgeving.

Natuur en ruimte, Natuurwetenschappen, STEM

B-stroom

Haalbaar differentiëren op maat van leerlingen in de B-stroom

MicroScoop is gemaakt op maat van de B-stroom en biedt daarnaast nog heel wat mogelijkheden om te differentiëren. Je leerlingen gaan aan de slag met de stappen van natuurwetenschappelijk onderzoek, in een glasheldere structuur en aangepaste vormgeving. Elk leerpakket bestaat uit meerdere thema’s waarvan jij als leerkracht de volgorde bepaalt. Elk thema is opgebouwd uit verschillende, korte hoofdstukken, die telkens in dezelfde overzichtelijke structuur werken. Door de hoofdstukken beknopt te houden, kan je elk lesuur behandelen als een afgerond geheel. MicroScoop biedt daarnaast nog heel wat mogelijkheden om te differentiëren.

Werken op maat

Flexibel inzetbare thema’s

Oefenen op maat van je leerling en je klas

Doorblader het aanbod

Aan de slag met MicroScoop

 

MicroScoop bestaat uit 3 afzonderlijk te bestellen leerpakketten. Elk leerpakket bestaat uit meerdere thema’s waarvan jij als leerkracht de volgorde bepaalt. Elk thema is opgebouwd uit verschillende, korte hoofdstukken, die telkens in dezelfde overzichtelijke structuur werken. Door de hoofdstukken beknopt te houden, kan je elk lesuur behandelen als een afgerond geheel.

Korte introductie

Een hoofdstuk start met een korte introductie, de WOW. In de WOW snijden we dus het onderwerp van het hoofdstuk aan. Het verwondert en activeert de leerling met een opmerkelijk artikel, een oefening of een filmpje. De leerling wordt hier aangezet om na te denken over het belang van het onderwerp.

Onderzoeken en opdrachten

Na de introductie volgen verschillende korte opdrachten waarin je leerlingen zich de leerstof en vaardigheden eigen maken. Ze gaan zelf ontdekken, op onderzoek, experimenteren, creatief denken … aan de hand van allerlei bronnen, die ook ruimte laten voor differentiatie. Elk onderzoek volgt de stappen van de wetenschappelijke onderzoeksmethode.

Synthese

Elk hoofdstuk wordt gevolgd door een visuele synthese waarin we alle kenniselementen verzamelen. De leerlingen vinden hier altijd een houvast van wat ze moeten kennen. In het tweede luik van de synthese is er een checklist waarin je leerlingen zelf aanduiden wat ze geleerd hebben. Ze kunnen hem ook online invullen, in het portfolio op diddit.

Oefenen

Na het doorlopen van de hoofdstukken vind je het onderdeel ‘Nu is het jouw beurt’. Daarin worden de opgedane kennis en vaardigheden verder ingeoefend. Jij beslist als leerkracht of je dit per hoofdstuk of op het einde van het thema aanpakt. Gevarieerde, visuele en activerende werkvormen houden de aandacht van je leerlingen bij de les.

Woordenlijst

Door de hoofdstukken heen worden nieuwe of moeilijke begrippen toegelicht in woordverklaringskaders. Aan het einde van elke themabundel worden die begrippen nog eens verzameld in de woordenlijst. Bij elke term staat de definitie en het hoofdstuk waarin het voorkomt. Onderaan de lijst is er nog ruimte om begrippen toe te voegen.

Opzoekboekje

Bij elk leerpakket hoort dus een opzoekboekje. Dat is een praktisch naslagwerk met fiches die bepaalde kennis en vaardigheden bundelen en die de leerlingen nodig hebben door de thema’s heen. Vanuit de thema’s wordt hier regelmatig naar verwezen.

Natuurwetenschappen / Natuur en ruimte in de B-stroom

Waarom werken met MicroScoop?

 

  • Werken op maat

    MicroScoop is gemaakt op maat van de B-stroom en biedt daarnaast nog heel wat mogelijkheden om te differentiëren.

  • Flexibel inzetbare thema’s

    Elk leerpakket bestaat uit meerdere thema’s waarvan jij als leerkracht de volgorde bepaalt. Die flexibiliteit zorgt ervoor dat je je lessen bv. kunt aanpassen aan themaweken op school of kunt afstemmen met collega’s over vakken heen.

  • Oefenen op maat van je klas

    In ‘Nu is het jouw beurt’ wordt de leerstof uit het hele thema verder ingeoefend. Afhankelijk van de sterkte van jouw klassen kan je de oefeningen inzetten na elk hoofdstuk of na afloop van alle hoofdstukken.

  • Oefenen op maat van je leerling

    Zijn je leerlingen meteen mee met de oefeningen in ‘Nu is het jouw beurt’, of net niet? Op diddit kunnen ze de leerstof verder inoefenen en/of remediëren. Vullen ze bovendien de checklist in het Portfolio online in, dan wordt hen van daaruit ook onmiddellijk een remediëringstraject voorgesteld.

 

Doorblader het aanbod van MicroScoop

Naar de webshop
Leerpakket Ruimte 1 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Ruimte 1 uur

Leerpakket Natuur 2 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Natuur 2 uur

Leerpakket natuur 1 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Natuur 1 uur

Hybride leren

MicroScoop is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.

 

Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerpakketten. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerpakketten van MicroScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit.

Lees meer over diddit

MicroScoop en STEM

In MicroScoop werk je op verschillende manieren aan de eindtermen rond STEM. In de handleiding zijn verschillende didactische wenken voorzien om via de leerpakketten van MicroScoop te werken aan de eindtermen rond STEM. Bovendien kun je bij elk leerpakket via diddit één of meerdere STEM-opdrachten vinden om je leerlingen aan de slag te laten gaan:

  • Hoe maak je een aardbevingsbestendige flat?
  • Hoe kun je voedselpakketten onbeschadigd vanuit de lucht droppen?
  • Wat hebben planten nodig om te groeien?

 

Elke STEM-opdracht volgt eenzelfde structuur:

  1. Duiding: situering in de leefwereld en probleemstelling
  2. Onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord van een centrale onderzoeksvraag te komen.
  3. Creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten van het onderzoek om een technisch probleem op te lossen.
    Om alles voor jou overzichtelijk te houden, hebben we een overzicht van welke STEM-eindtermen waar en hoe worden bereikt. Dit overzicht kun je makkelijk bij je boek downloaden via het onlineleerplatform diddit. Met MicroScoop kan je dus zeker zijn dat je alle eindtermen en STEM-doelen bereikt.
Bekijk een STEM-project

VAN IN en Bioleren.be slaan de handen in elkaar

Bioleren.be biedt voor het vak natuurwetenschappen / natuur en ruimte in het secundair onderwijs heel wat interessant en kwalitatief lesmateriaal. Daarom besloten we om het relevante lesmateriaal van Bioleren.be te integreren in onze reeks MicroScoop.

 

De auteurs van MicroScoop en MacroScoop gingen aan het werk en bekeken voor jou welke posters en kennisclips relevant waren bij hoofdstukken en onderwerpen van MicroScoop en MacroScoop. Zo hebben jij en je leerlingen meteen vanuit diddit toegang tot extra kwalitatief lesmateriaal.

 

Het lesmateriaal van Bioleren.be kun je inzetten in de klas zelf, als verwerkingsopdracht of als materiaal voor flipping-the-classroom. Hieronder vind je een overzicht van het lesmateriaal van Bioleren.be dat werd geïntegreerd.

Bekijk het lesmateriaal van Bioleren.be

Beknopt, to the point. Goede structuur. Mooie figuren en foto's.

Leerkracht natuurwetenschappen

Brugge

Het is een mooie, uitgebreide methode met een goed en duidelijk bordboek, veel oefeningen en opdrachten voor de leerlingen.

Leerkracht natuurwetenschappen

Instituut Maria Koningin

Testafbeelding leerlingen

Ontdek onze andere methodes

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!