
Rekenroute
Wiskunde voor de oudste kleuters tot en met het zesde leerjaar
Rekenroute is dé volgende stap in wiskundeonderwijs. Een herkenbare én toekomstgerichte methode. Conform de nieuwe minimumdoelen.
Reken Maar! wordt Rekenroute.

Van oudste kleuters tot en met het zesde leerjaar. We zetten sterk in op doorgaande lijnen van kleuters tot L6.
We blijven erg dicht bij de visie en didactische keuzes van het huidige aanbod Reken Maar!, maar voeren een aantal gerichte aanpassingen door gebaseerd op feedback van onze grote gebruikersgroep en impulsen vanuit het beleid (o.a. de nieuwe minimumdoelen en leerplannen).
De leerlijnen van Rekenroute zullen perfect aansluiten bij de nieuwe minimumdoelen en leerplannen.
Reken Maar! wordt Rekenroute: zo vertrouwd en herkenbaar

Van kleuters tot en met leerjaar 6
We zetten sterk in op doorgaande lijnen van oudste kleuters tot en met het zesde leerjaar.
Bij het herwerken van de leerlijnen kijken we ook kritisch naar de spreiding van de inhouden. Waar zinvol zullen we lessen meer clusteren of dichter bij mekaar plaatsen.
De leerlijnen en onderverdeling in blokken zullen perfect aansluiten bij de nieuwe minimumdoelen en leerplannen.
Geen aardverschuiving voor wiskunde, maar toch significante verschillen:
- Nieuwe inhouden
- Delen met breuken
- Domein kansrekenen en statistiek
- Verzamelingenleer
- Toevoeging maten als hg, dag,… aan metriek stelsel
- …
Inhouden die vroeger of later aan bod komen:
- Cijferend vermenigvuldigen en delen naar de derde graad
- Getalbegrip tot 10 in de kleuterschool
- …
Wat blijft behouden?
- Wiskundige modellen
- Focus op inzichtelijk werken
- Meersporenbeleid met rijk differentiatieaanbod
- Instaplessen
- Aantal blokken per leerjaar
Structuur per leerjaar
Er zijn 12 blokken per leerjaar. Elk blok kent 9 basislessen, waarvan les 9 telkens een les probleemoplossend denken is. Leerjaar 1 vormt een uitzondering: 18 basislessen waarvan les 17 en 18 telkens een les probleemoplossend denken is.
We behouden de instaples, maar geven daarin bij het lesverloop wel duidelijk aan hoe deze eventueel met een minder speelse insteek kan gegeven worden.
We blijven een blok afsluiten met een herhalingswijzer (behalve in leerjaar 1) en gerichte herhalingsoefeningen.

Nieuwe bollobo's die functionele tips geven
Ook de bollobo’s werden in een nieuw kleedje gestoken. Hun rol wordt veel functioneler. Per graad zijn er 2 bollobo’s.
Ze werden door een grote groep leerlingen beoordeeld en goedgekeurd.

Kleuteraanbod bij Rekenroute
De nieuwe minimumdoelen starten al in de kleuterschool. Om de samenhang tussen kleuter en lager onderwijs te garanderen ontwikkelden we de Rekenroute inspiratiemap.
Een inspiratiemap met bijna 70 activiteitenfiches boordevol kring- en hoekactiviteiten voor de oudste kleuters. De ideale start om op een gedifferentieerde en doelgerichte manier te werken aan de nieuwe minimumdoelen.
- Gebruiksklaar en onmiddellijk inzetbaar in de klas
- Activiteiten en hoekenwerk afgestemd op de leefwereld van kleuters
- Ontwikkeld samen met kleuterleerkrachten, praktijkgericht en betrouwbaar
- Naadloze aansluiting op lager onderwijs, doorlopende leerlijn verzekerd
- Differentiatie in twee richtingen, met tips én hoekverrijking
- Suggesties met ruimte om eigen thema’s vorm te geven
Naast de inspiratiemap zijn er vertelplaten en woord- en opdrachtkaarten.

Rekenroute in lijn met de andere leermiddelen
Om als leerkracht nog vlotter en consistenter met onze materialen te werken, hebben we al onze materialen meer op elkaar afgestemd.
We kiezen ervoor om de vormgeving van handleiding en werkschriften en de elementen die deze bevatten sterk op mekaar af te stemmen. Maar de eigenheid van elk vak wordt behouden. We blijven zorgen voor een variatie van stijlen per vak.
Voor het werkschrift kiezen we voor een meer sobere vormgeving. We beperken ons tot enkel functionele illustraties.
DIT stuk zou beter afzonderlijk gezet In het Rekenroute werkschrift les ‘Wat heb ik geleerd?’ (lesdoelen op leerlingniveau) toe. We beperken ons maximaal tot drie leerdoelen. Er wordt bij elk kader verwezen naar de herhalingswijzer achteraan het blok.
Leerjaar 1 vormt hier wel een uitzondering.
De te onthouden elementen worden waar zinvol aangegeven in een Onthoudkader. Dit sluit mooi aan bij het kennisrijk curriculum.
We kiezen er bewust voor om de voorstructurering sneller af te bouwen en voorzien ruitjespatroon waar mogelijk om leerlingen ruimte te geven om zelf hun denkstappen te noteren.
Overzicht van de materialen
Tijdwinst voor de leerkracht met de vernieuwde Bingel
Als leerkracht heb je met Bingel alles bij de hand jouw lessen: lesfiches, lesmateriaal, bordboeken… Voor leerlingen is Bingel is dé plek waar automatisch oefenen op je eigen niveau, motivatie en persoonlijke groei samenkomen voor een dynamisch leeravontuur.
Dankzij de waardevolle feedback van leerkrachten weten we welke verbeteringen in Bingel tijd besparen. Zo kun je in de loop van dit schooljaar in Bingel nóg efficiënter werken, zodat je meer tijd overhoudt voor wat echt telt: jouw leerlingen.
1. Minder klikken, sneller waar je moet zijn
2. Alle informatie bij de les op één plek
3. Sneller taken klaarzetten en opvolgen

Werk je met Rekensprong Plus?
Ook naar leerkrachten die met Rekensprong Plus zijn blijven werken, hebben we geluisterd.
Rekenroute is helemaal aangepast aan de nieuwe minimumdoelen en vooral binnen de nieuw gevraagde EDI didactiek. Doelenverwijzing hebben wij al voor jou gedaan zodat jij je kan focussen op het lesgeven
De herkenbare structuur blijft. Het vertrouwde concept van Rekensprong Plus vind je terug in Rekenroute.
De bollobo's hebben we aangepast naar 2 centrale figuren per graad en één figuur voor de kleuters. Daarnaast werden de verhalen aangepast: korter, avontuurlijker en humoristisch... meer in de sfeer van het geweldige verhaal van Wibbel.
