
Wereldwijzer
Een stevige kennisbasis met aandacht voor taalvaardigheden
Wereldwijzer bouwt voort op de disciplines uit de nieuwe minimumdoelen. De methode onderscheidt vijf gebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap van de levende natuur, wetenschap van de niet-levende natuur en techniek. Daarnaast hangt Wereldwijzer sterk samen met Taaltoer.

Om focus en diepgang te verkrijgen, krijgt elke discipline een eigen leerlijn, kleur en icoon. Zo zien leerkrachten en leerlingen in één oogopslag waar ze zich bevinden binnen het geheel. Wereldwijzer brengt declaratieve kennis, wat leerlingen moeten kennen en begrijpen samen met procedurele kennis, wat ze moeten kunnen toepassen. Dat zorgt voor een stevige kennisbasis en voor het toepassen van die kennis in de praktijk.
Taalrijk aangepakt
Wereldwijzer en Taaltoer versterken elkaar. Beide methodes brengen vakspeciefieke kennis en taalvaardigheid samen. Zo bouwen leerlingen tegelijk wereldse kennis en taalvaardigheid op binnen een samenhangend geheel.
Een nieuwe manier van werken
Wereldwijzer vertrekt uit overkoepelende startvraag
De gelinkte thema’s in Wereldwijzer en Taaltoer vertrekken vanuit dezelfde startvraag. Die vormt de rode draad in het thema. Zowel bij de wereldoriënterende lessen als bij de taallessen ontdekken leerlingen stap voor stap nieuwe kennis. Op het einde van een thema kunnen de leerlingen de startvraag beantwoorden.
Geïntegreerde woordenschatopbouw
Beide methodes bouwen samen aan een gedeelde woordmuur. Wereldwijzer introduceert vakbegrippen, Taaltoer voegt daar themawoorden aan toe. Door deze woorden te koppelen aan authentieke bronnen, begrijpen leerlingen beter wat ze lezen en leren. Zo versterken kennis en taal elkaar voortdurend.
De kleuterencyclopedie bij Taaltoer vormt bovendien een rijke bron met begrippen uit alle Wereldwijzer-disciplines.
Wederzijdse uitwisseling van kennis en vaardigheden
Taaltoer bouwt verder op de kennis rond de disciplines die leerlingen eerder verwierven. Wereldwijzer herneemt omgekeerd taal- en rekenvaardigheden via transferdoelen.
Leerlingen passen wat ze geleerd hebben toe in een nieuwe context, steeds gekoppeld aan een minimumdoel
Op Bingel herhalen de leerlingen wat ze geleerd hebben.
Met onze kennisclips krijgen ze een helder overzicht van elk thema.
Instructiefilmpjes helderen taal- en rekenvaardigheden op.
Bingel Boemerang helpt om begrippen verder vast te zetten.
Overzicht van de materialen
Tijdwinst voor de leerkracht met de vernieuwde Bingel
Als leerkracht heb je met Bingel alles bij de hand jouw lessen: lesfiches, lesmateriaal, bordboeken… Voor leerlingen is Bingel is dé plek waar automatisch oefenen op je eigen niveau, motivatie en persoonlijke groei samenkomen voor een dynamisch leeravontuur.
Dankzij de waardevolle feedback van leerkrachten weten we welke verbeteringen in Bingel tijd besparen. Zo kun je in de loop van dit schooljaar in Bingel nóg efficiënter werken, zodat je meer tijd overhoudt voor wat echt telt: jouw leerlingen.
1. Minder klikken, sneller waar je moet zijn
2. Alle informatie bij de les op één plek
3. Sneller taken klaarzetten en opvolgen
