Herhalen en evalueren
Het evaluatieluik van Reken Maar! bij elk blok bestaat uit drie delen: een herhalingsles, een toetsmoment en een moment om te remediëren en verrijken.
Ontdek op deze pagina hoe je dit precies kunt aanpakken.
De herhalingsles
Vind jij het lastig om een effectieve herhalingsles te organiseren? Ben je op zoek naar manieren om de toets het beste voor te bereiden? De herhalingsles is de laatste les uit het blok en begint met de toetswijzer in het werkschrift. Hier vinden leerlingen een oplijsting van de lesdoelen die getoetst zullen worden. Dit werkt als een soort portfolio waarin ze zichzelf na elke les beoordelen op wat ze hebben geleerd en hoe ze hun persoonsgebonden attitudes inschatten.
Vul deze toetswijzer na elke les samen met de leerlingen in en gebruik verschillende kleuren om de kennis te visualiseren (bijvoorbeeld groen, oranje, rood). Dit helpt leerlingen hun eigen voortgang te beoordelen, wat zowel tijd bespaart als inzicht geeft in hun sterke en zwakke punten.
Op de instructie-afhankelijke groep na, werken de leerlingen zelfstandig aan de herhalingsles. De toetswijzer geeft leerlingen hierbij de juiste richting aan: op basis van zelfevaluaties en observaties kan er doelgericht herhaald worden. Leerlingen met minder herhalingswerk vinden verdiepende opdrachten op de gouden pagina’s.
Nieuw: Boemerangtaken
Je kan in Reken Maar! nu ook een nieuwe vorm van geautomatiseerd oefenen vinden: de Boemerangtaken! Deze taken zet Bingel automatisch klaar op basis van de behoeften van elke leerling. Zo kan jij vlot differentiëren, zonder dat dit jou extra moeite kost.
- Geautomatiseerde automatisatieopdrachten op maat: oefeningen worden aangepast aan het niveau van elke leerling.
- Dagelijkse wiskunde-oefeningen: elke dag krijgen leerlingen een oefening met 10 vragen.
- Volgens het Leitner-principe: zorgt ervoor dat wat nog niet beheerst is vaker herhaald wordt, terwijl wat al beter beheerst is minder vaak terugkomt.
Wil je meer hierover weten? Schrijf je zeker hier in voor ons webinar op 24 september over deze boemerangtaken.
Het toetsmoment
Van elke bloktoets zijn er twee versies in de toetsmap, ook beschikbaar in de module toetsen, remediëren en verrijken op Bingel. Eén ervan kan je gebruiken als instaptoets voor de instructie-onafhankelijke leerlingen (optioneel). De andere versie kun je na de herhaling afnemen als échte toets.
Na het verbeteren van de toetsen, kun je de punten invoeren in de module toetsen, remediëren en verrijken in Bingel. Deze toont direct welke leerlingen de norm halen per toetsvraag. Omdat de toetsen ook als Word-document beschikbaar zijn, kun je de toetsen steeds aanpassen. Handig toch?
Het differentiatiemoment
Vaak kost het veel tijd om gepersonaliseerde ondersteuning na de toets aan te bieden. Wanneer je de punten hebt ingegeven op Bingel, krijg je met één druk op de knop een differentiatievoorstel op maat voor elke leerling. Dit stelt je in staat om snel en eenvoudig gerichte ondersteuning te bieden, wat leidt tot betere leerresultaten voor leerlingen.
- Remediëring voor toetsvragen waarop de norm niet gehaald is
- Verrijking voor toetsitems waarop goed gescoord is
Je kunt deze oefeningen digitaal klaarzetten of als gepersonaliseerde oefenbundels afdrukken, al dan niet met correctiesleutel.