MicroScoop

Dit schooljaar werken we aan een frisse update van onze methode MicroScoop.

 

MicroScoop wordt al jaren gewaardeerd door veel leerkrachten omwille van de duidelijke lesstructuur, heldere doelen op maat van de B-stroom en een sterke focus op de leerling. Met de komst van de nieuwe minimumdoelen en leerplannen grijpen we de kans om MicroScoop niet alleen leerplanconform te maken, maar ook inhoudelijk te versterken. En dit op basis van jullie feedback. Waarvoor dank!

Natuurwetenschappen

B-stroom

Schrijf je in voor de webinars

Webinars vernieuwde MicroScoop

In 2026 organiseren we verschillende webinars rond de vernieuwde editie van MicroScoop. Op 11 februari is er een online sessie speciaal voor leerkrachten die al met MicroScoop werken. We lichten toe welke vernieuwingen eraan komen en hoe we het concept verder hebben versterkt. Ben je nog niet vertrouwd met MicroScoop? Neem dan deel aan het webinar van 18 maart, waar we je stap voor stap door het volledige concept loodsen.

 

Omdat MicroScoop vanaf september verhuist naar het online leerplatform iDiddit, voorzien we op 22 april een webinar dat je wegwijs maakt in alle nieuwe digitale mogelijkheden.

 

Wat mag je verwachten van de update in 2026?

Inhouden aangepast aan de leerplannen, op maat van de B-stroom

Een update van het oefenmateriaal om de leerstof te verwerken

Extra verdieping bij de thema’s zoals roken & vapen, belang van gezonde voeding…

We behouden de flexibiliteit van onze leerpakketten

Schrijf je in voor het webinar van MicroScoop (gebruikers)
Schrijf je in voor het webinar van MicroScoop (niet-gebruikers)
Schrijf je in voor het webinar van MicroScoop & iDiddit

Aan de slag met MicroScoop

 

MicroScoop bestaat uit 3 afzonderlijk te bestellen leerpakketten. Die flexibiliteit zorgt ervoor dat je je lessen bv. kunt aanpassen aan themaweken op school of kunt afstemmen met collega’s over vakken heen. Elk leerpakket bestaat uit meerdere thema’s waarvan jij als leerkracht de volgorde bepaalt. Elk thema is opgebouwd uit verschillende, korte hoofdstukken, die telkens in dezelfde overzichtelijke structuur werken. Door de hoofdstukken beknopt te houden, kan je elk lesuur behandelen als een afgerond geheel.

 

Oefenen op maat van je klas en elke leerling

In ‘Nu is het jouw beurt’ wordt de leerstof uit het hele thema verder ingeoefend. Afhankelijk van de sterkte van jouw klassen kan je de oefeningen inzetten na elk hoofdstuk of na afloop van alle hoofdstukken. Zijn je leerlingen meteen mee met de oefeningen in ‘Nu is het jouw beurt’, of net niet? Op diddit kunnen ze de leerstof verder inoefenen en/of remediëren. Vullen ze bovendien de checklist in het Portfolio online in, dan wordt hen van daaruit ook onmiddellijk een remediëringstraject voorgesteld.

Wow-pagina in MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

Korte introductie

In de WOW snijden we het onderwerp van het hoofdstuk aan. Het verwondert en activeert de leerling met een opmerkelijk artikel, een oefening of een filmpje.

Onderzoek in MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

Onderzoeken en opdrachten

Nu volgen er korte opdrachten waarin je leerlingen zich de leerstof en vaardigheden eigen maken. Ze gaan zelf ontdekken, op onderzoek, experimenteren… aan de hand van allerlei bronnen, met ruimte voor differentiatie.

Synthese in MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

Synthese

Daarna volgt een visuele synthese waarin we alle kenniselementen verzamelen. De leerlingen vinden hier een houvast van wat ze moeten kennen. In de bijhorende checklist duiden je leerlingen zelf aan wat ze geleerd hebben.

Oefenen

In ‘Nu is het jouw beurt’ worden de opgedane kennis en vaardigheden verder ingeoefend aan de hand van gevarieerde en activerende werkvormen. Jij beslist of je dit per hoofdstuk of op het einde van het thema aanpakt.

Woordenlijst

Nieuwe of moeilijke begrippen worden toegelicht in woordverklaringskaders en aan het einde van elke themabundel verzameld in de woordenlijst. Onderaan de lijst is er nog ruimte om begrippen toe te voegen.

Opzoekboekjes bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

Opzoekboekje

Bij elk leerpakket hoort een opzoekboekje. Dat is een praktisch naslagwerk met fiches die kennis en vaardigheden bundelen en die de leerlingen nodig hebben door de thema’s heen.

Doorblader het aanbod van MicroScoop

Naar de webshop
Leerpakket Ruimte 1 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Ruimte 1 uur
(ed. 2020)

Leerpakket Natuur 2 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Natuur 2 uur
(ed. 2020)

Leerpakket natuur 1 uur bij MicroScoop voor natuurwetenschappen in de B-stroom

MicroScoop

Leerpakket Natuur 1 uur
(ed. 2020)

Hybride leren

MicroScoop is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.

 

Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerpakketten. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Vanaf september 2026 kun je de leerpakketten van MicroScoop vinden op het digitaal leerplatform iDiddit.

Lees meer over iDiddit
SO_StoriaHD_image-text_hybride

MicroScoop en STEM

In MicroScoop werk je op verschillende manieren aan de eindtermen rond STEM. Om alles voor jou overzichtelijk te houden, vind je op diddit we een overzicht van welke STEM-eindtermen waar en hoe worden bereikt. Daarnaast kun je bij elk leerpakket online STEM-opdrachten vinden:

  • Hoe maak je een aardbevingsbestendige flat?
  • Hoe kun je voedselpakketten onbeschadigd vanuit de lucht droppen?
  • Wat hebben planten nodig om te groeien?

 

Elke STEM-opdracht volgt eenzelfde structuur:

  1. Duiding: situering in de leefwereld en probleemstelling
  2. Onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord van een centrale onderzoeksvraag te komen.
  3. Creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten van het onderzoek om een technisch probleem op te lossen.
Bekijk een STEM-project
STEM-aanbod bij Uitgeverij VAN IN

Beknopt, to the point. Goede structuur. Mooie figuren en foto's.

Leerkracht

Leerkracht natuurwetenschappen

Brugge

Het is een mooie, uitgebreide methode met een goed en duidelijk bordboek, veel oefeningen en opdrachten voor de leerlingen.

Vrouwelijke leerkracht, verbeteren, les voorbereiden

Leerkracht natuurwetenschappen

Instituut Maria Koningin

Ontdek onze andere methodes

Altijd als eerste op de hoogte!

Als eerste mee zijn? Schrijf je in voor ons laatste nieuws en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, neem deel aan onderzoek om onze methodes te verbeteren en ontvang een uitnodiging voor evenementen en acties.

Nieuw materiaal inkijken

Deelnemen aan onderzoek

Inspiratie voor je lessen krijgen

Uitnodigingen ontvangen voor evenementen

Nog veel meer!

Ik wil nieuws en updates ontvangen
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over secundair onderwijs

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!
Secundair onderwijs - Educatief Adviseurs