Kompas voor docenten

Voor wie koers zoekt in het hoger onderwijs

Kompas voor docenten

Dit handboek wil een kompas zijn voor iedereen die zijn weg zoekt in het lesgeven aan hogescholen en universiteiten. Geen rigide routekaart, maar een richtinggevend instrument dat je helpt oriënteren, keuzes maken en bijsturen waar nodig. 

Opgebouwd rond herkenbare thema’s uit de onderwijspraktijk

Takeaways per thema

Met concrete tips en verhalen uit de praktijk

Een kompas voor wie koers zoekt in het hoger onderwijs

 

Lesgeven in het hoger onderwijs is een boeiende, maar vaak ook complexe opdracht. Of je nu net begint als docent of al jaren ervaring hebt: elke les, elke student en elke context brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Dit handboek wil een kompas zijn voor iedereen die zijn weg zoekt in het lesgeven aan hogescholen en universiteiten. Geen rigide routekaart, maar een richtinggevend instrument dat je helpt oriënteren, keuzes maken en bijsturen waar nodig. 

 

De auteurs vertrekken vanuit getuigenissen en inzichten die ze konden opbouwen tijdens hun eigen praktijken in hoger onderwijs. 

  • Hoe pak je je eerste les aan?
  • Hoe houd je de aandacht vast in een aula met 200 studenten?
  • Hoe geef je feedback die echt iets in beweging zet?
  • Hoe evalueer je eerlijk én motiverend?
  • Hoe ga je om met diversiteit?
  • Welke tools en werkvormen gebruik je?
  • Hoe stem je als docent alles op elkaar af?  
  • En hoe zorg je ervoor dat je onderwijs aansluit bij de snel veranderende beroepspraktijk?

 Maar ook…  

  • Hoe bewaak je je grenzen in een druk academisch jaar?
  • Hoe blijf je met plezier en energie voor de klas staan?
  • Hoe kan ik leren van collega’s in mijn team?

 

Dit boek biedt antwoorden op deze en vele andere vragen. Het is opgebouwd rond herkenbare thema’s uit de onderwijspraktijk: van lesvoorbereiding tot evaluatie, van klasmanagement tot kwaliteitszorg. Elk hoofdstuk biedt concrete tips, verhalen uit de praktijk en een ‘kompas’ waarin de belangrijkste takeaways van elk thema worden opgesomd.

We nodigen je uit om dit boek niet alleen te lezen, maar ook te gebruiken. Om aantekeningen te maken, ideeën uit te proberen, en vooral: om stil te staan bij je eigen onderwijspraktijk. Want goed lesgeven is geen eindpunt, maar een voortdurend proces van leren, proberen en verbeteren.

Auteurs Katrien, Riet en Delphine

Ontdek meer!

Over deze editie

In 2026 kan je aan de slag met de eerste editie van dit boek.

Een vraag over deze uitgave?

Extra's op mijnstudiemateriaal.be

Het online lesmateriaal is toegankelijk voor docenten die het handboek als verplicht studiemateriaal voorschrijven aan hun studenten. Vraag jouw code aan via hoger.onderwijs@vanin.be.

Mijn studiemateriaal

De auteurs

Katrien Struyven

Katrien Struyven is hoogleraar aan UHasselt, werkzaam in de universitaire lerarenopleiding en master basisonderwijs. Ze is onderwijskundige van vooropleiding en heeft altijd onderzoek gedaan rond didactiek en differentiatie. Ze heeft intussen heel wat publicaties op haar naam staan.

Delphine Wante

Delphine Wante is lerarenopleider en is ook actief als onderwijsontwikkelaar aan de Vives Hogeschool. Ze heeft ervaring in het opleiden van toekomstige leraren én docenten. Ze is gespecialiseerd in curriculumontwikkeling en didactiek in het algemeen.

Riet Vanhoutte

Riet Vanhoutte is werkzaam als taalcoach bij Taalsterk van hogeschool Odisee. Ze is gespecialiseerd in taalontwikkelend lesgeven en gaf eerder ook al les aan binnen CVO’s en graduaten.

Ook interessant voor jou?

Een vraag over ons aanbod?

Kijk op onze contactpagina op welke manier we jou het best kunnen helpen.