MacroScoop graad 3

MacroScoop is in de derde graad een actieve en onderzoekende methode waarbij we de leerlingen ondersteunen met de nodige theorie om een brede basis wetenschappelijke kennis en inzichten te verwerven.

Natuurwetenschappen

Dubbele finaliteit

Doorblader het aanbod

Brede wetenschappelijke kennis

MacroScoop zet in de derde graad de volgende stap in het zelfstandiger verwerken van de leerstof. Een leerschrift is een uitgave waar we de theorie meer bundelen en gestructureerd afwisselen met onderzoeken en opdrachten. Zo blijft MacroScoop een actieve en onderzoekende methode, maar ondersteunen we de leerlingen om een brede basis wetenschappelijke kennis en inzichten te verwerven.

 

Werk conform je leerplan met MacroScooop 5

 

Het thema ‘Van Ohm tot Joule’ verhuist in 2024 van Macroscoop 5 naar de tweede graad. In de plaats voegen we het thema ‘Golven’ toe aan het vijfde jaar. Op die manier werk je conform de leerplannen 2e en 3e graad.

 

Zelfstandiger verwerken van de leerstof met leerschrift

Veel oefenmogelijkheden met oog voor differentiatie

Gestructureerde didactische leerlijn met herkenbare contexten

Duidelijke structuur met doelgerichte werkvormen

Uitgebreid aanbod extra (visueel) materiaal

Bekijk voorbeeldthema's voor jaar 6

Aan de slag met MacroScoop

Bij MacroScoop is er aandacht voor een duidelijke structuur en opbouw met actieve en doelgerichte werkvormen. Dit wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan (visueel) materiaal zoals labovideo’s, sprekende foto’s en tekeningen, ontdekplaten, adaptieve online oefeningen …

 

MacroScoop zet in de derde graad de volgende stap in het zelfstandiger verwerken van de leerstof. De leerlingen gaan aan de slag met een leerschrift. Een leerschrift is een uitgave waar we theorie bundelen en gestructureerd afwisselen met onderzoeken en opdrachten. Zo blijft GENIE een actieve en onderzoekende methode, maar ondersteunen we tegelijkertijd de leerlingen met de nodige theorie om zo een stevige basis wetenschappelijke kennis en inzichten te verwerven.

Themapagina

De eerste pagina van een thema biedt steeds een duidelijk overzicht van wat de leerlingen mogen verwachten van een thema. Het grote titelblad met kleurrijke en inspirerende afbeeldingen licht een tipje van de sluier op.

Hoofdstukken

Het kerndeel van elk thema bestaat uit hoofdstukken waarin de leerlingen zich de leerstof en vaardigheden eigen maken. Ze gaan zelf op onderzoek aan de hand van allerlei opdrachten die ruimte laten voor differentiatie. De onderzoeken volgen de natuurwetenschappelijke methode.

Synthese

De kennis komt samen in de themasynthese. We bieden 3 soorten syntheses (mindmap, schema en woordelijke samenvatting) aan waarvan er 1 in de uitgave staat. In MacroScoop is een duidelijke leerlijn verwerkt om leerlingen te laten groeien naar zelf syntheses te maken.

Checklist

De checklist is een lijst met leerlingvriendelijk geformuleerde lesdoelen. De leerling geeft voor zichzelf aan of hij bepaalde zaken al dan niet onder de knie heeft. De leerlingen kunnen de checklist ook online invullen, in het portfolio op diddit.

Test jezelf

In dit onderdeel kan de leerling verder oefenen op de leerstof. De oefeningen beslaan een brede waaier aan werkvormen. Naast de oefeningen op papier kunnen de leerlingen ook online via diddit verder oefenen op hun eigen niveau. Op diddit kun je nog meer online oefenreeksen vinden.

Woordenlijst

Moeilijke woorden worden verzameld in de woordenlijst achteraan in het boek, met zowel vakspecifieke woorden als moeilijke woorden. Naast de term en de definitie is er ook ruimte om het woord in eigen woorden te omschrijven en zelf woorden toe te voegen.

Doorblader het aanbod van MacroScoop in graad 3

 

MacroScoop biedt leerwerkboeken aan voor het vak natuurwetenschappen in de dubbele finaliteit met 2 graadsuren in graad 3. Er is een duidelijke leerlijn van jaar 1 tot jaar 6. We begeleiden hierbij jouw leerlingen naar het zelfstandig verwerken van leerstof in de derde graad.

MacroScoop 5

Leerschrift (ed. 2024)

MacroScoop 6

Leerschrift

Waarom kiezen voor MacroScoop in graad 3?

 

Met de MacroScoop-reeks heb je heel wat extra troeven in handen om te differentiëren in de derde graad. We bieden mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken, maar bieden ook materiaal voor leerlingen die een extra uitdaging kunnen gebruiken. Om de leerlingen extra te ondersteunen in hun leerproces biedt MacroScoop je woordenlijsten, differentiatiemateriaal, een duidelijke leerlijn in het zelfstandig leerstof verwerken … Omdat natuurwetenschappen een visueel vak is, besteden we in het materiaal extra aandacht aan sprekende foto’s, illustraties en 3D-beelden.

 

MacroScoop legt in de derde graad een focus op …

Motivatie

Visueel

Zelfstandig

Motivatie voor wetenschap

Om als leerkracht een maximale leerwinst met je leerlingen te bereiken, is MacroScoop een methode die optimaal inspeelt op de noden van je doelgroep. Door de leefwereld van de leerlingen nauw te betrekken bij de les kun je als leerkracht je leerlingen motiveren.

Visuele ondersteuning

We bieden heel wat extra visuele ondersteuning bij MacroScoop. Zo maken we labofilmpjes op maat van de reeks. Daarnaast kun je ook aan de slag met de ontdekplaten, waar je leerlingen op een visuele manier met de leerstof werken. Ook de 3D-beelden in het leerwerkboek bieden je leerlingen extra visuele ondersteuning bij de leerstof.

 

Om de onderwerpen tastbaar te maken zetten we enorm in op sprekende beelden, labovideo’s en ontdekplaten. Een ontdekplaat is een gelaagde structuur over een specifiek onderwerp waar verschillende soorten informatie aan verbonden is, zoals fi lmpjes, teksten, grafieken en hyperlinks. Je leerlingen klikken op een ontdekplaat en ontdekken via verschillende iconen waar er informatie ‘verstopt’ is. We hebben bijvoorbeeld bij de volgende onderwerpen een ontdekplaat: fotosynthese, voortplanting, duurzame energietoepassingen, spijsvertering, bacteriën, atoommodel Bohr …

Zelfstandig leerstof verwerken

MacroScoop zet in de derde graad de volgende stap in het zelfstandiger verwerken van de leerstof. De leerlingen gaan aan de slag met een leerschrift; dit is geen traditioneel leerwerkboek.

 

Een leerschrift is een uitgave waar we theorie bundelen en gestructureerd afwisselen met onderzoeken en opdrachten. Zo blijft GENIE een actieve en onderzoekende methode, maar ondersteunen we tegelijkertijd de leerlingen met de nodige theorie om zo een stevige basis wetenschappelijke kennis en inzichten te verwerven. Vervolgens leren we de leerlingen ook zelfstandig notities nemen. Dat kan zowel op papier als in het e-book.

 

Hybride leren

We stellen je met veel trots, én met veel plezier het vernieuwde onlineleerplatform iDiddit voor bij MacroScoop in graad 3. Alles wat je kent van diddit, én meer!

 

Met iDiddit heb je de ideale tool in handen om het ‘hybride lesgeven’ op jouw manier in te vullen. Van voorbereidingen en lesgeven tot evalueren en coachen, jij bepaalt zelf hoeveel, hoe vaak en hoe zelfstandig je leerlingen in iDiddit werken. In iDiddit krijg je de bouwstenen om onze methodes volledig naar je hand te zetten. Verschuif thema’s of hoofdstukken in functie van je agenda en jaarplan, voeg eigen leerinhouden toe en pas aan wat jij nodig acht.

 

De resultaten van de vele oefeningen, opdrachten en toetsen met automatische verbetering bekijk je in een handig overzicht. Zo ontdek je in een oogopslag wie waar wanneer bijsturing nodig heeft.

Lees alles over iDiddit

MacroScoop 3 bevat na elke onderzoeksvraag een duidelijk besluit. Er is extra beeldmateriaal, filmmateriaal en digitale ondersteuning aanwezig op het platform van diddit.

Leerkracht natuurwetenschappen, Sint-Pauluscollege Wevelgem

SO_informaticalessen_beeld_banner

Ontdek ook

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!