Over het boek: doel en aanpak

Het doel

Het boek geeft een breder inzicht in het vakgebied marketing:

  • hoe situeert marketing zich?
  • hoe evolueert marketing door de tijd heen?
  • wat bepaalt het koopgedrag van de consument?
  • waarom en hoe kun je je markt segmenteren?
  • hoe bepaal je als merk, bedrijf of organisatie je positionering?
  • hoe ziet je productbeleid eruit rekening houdend met je doelgroep?
  • hoe stel je je prijsbeleid op?
  • op welke plaats stel je je aanbod ter beschikking?
  • hoe vertaal je dit naar je marketingcommunicatie, met oog voor content? marketing en digitale marketing?

De 6 p's

Naast product, prijs, plaats en promotie komt in het boek ook de P van personeel aan bod en, specifiek voor de retailsector, de P van presentatie.  De 6 P's worden ook vertaald naar het marketingplan.

Tools

In het boek staan tal van bruikbare tools die een toegevoegde waarde bieden voor de marketeer (Business Model Canvas, innovatiemodel, customer journey, netwerk ...)

De aanpak

Er worden kapstokken en kaders aangereikt die meteen toegepast worden op de praktijk. In de meeste hoofdstukken staan twee cases: Lotus Speculoos (goed) en Heyo, een vzw die projectkampen aanbiedt aan kinderen (dienst).

In het boek worden vooral elementaire leerdoelen nagestreefd. Het identificeren van de doelgroep van een concrete actie of activiteit heeft een verdiepend of verbredend leerdoel. Bij de evaluatie wordt nagegaan of deze leerresultaten en -doelen verworven zijn door de student.

Doordat de theorie telkens wordt toegepast, kan de student hier onmiddellijk mee aan de slag in het werkveld. Na ieder hoofdstuk volgt een practicum. Daarin wordt het onderwerp verdiept en toegepast op een concrete casus. Per hoofdstuk is er ook een opdracht beschikbaar onder de vorm van een werkstuk, waarbij de theorie kan worden toegepast op een product of merk naar keuze. Dankzij de combinatie van het kader, het practicum en het werkstuk verwerf je in een mum van tijd de knepen van het vak marketing.

Het vakjargon

Per hoofdstuk staan de auteurs stil bij enkele vaktermen.

Het practicum

Tijdens het practicum werken studenten in teams verder op cases, verdiepingen per hoofdstuk. Ze buigen zich over de marketingaanpak van een bepaald merk, analyseren marketingtrends en passen het aangereikte kader per hoofdstuk toe. Op die manier verwerven ze verdiepende inzichten in de verschillende onderdelen van de marketing.

Het werkstuk

De studenten gaan op zoek naar een bedrijf, goed, dienst of merk naar keuze - of ze kiezen voor een eigen projectidee - en passen daarop alle stappen van de marketing toe.