Uitgebreide ondersteuning voor de leerkracht

 

In de uitgebreide en overzichtelijke handleiding bij TeleScoop leggen we je duidelijk uit hoe je met de methode aan de slag kunt en hoe je elk thema kunt voorbereiden. Zo kun je terug aardrijkskunde geven zonder zorgen.

 

Ingevulde thema’s, didactische tips

Uiteraard zorgen we voor ingevulde antwoorden bij alle projecten. Die krijg je in een verkleinde weergave van de uitgave, met daarrond allerlei didactische tips voor het verwerken van de opdrachten.

 

Concentrisch leren

We verhogen het leerrendement in TeleScoop door concentrisch leren toe te passen. Bepaalde leerstof komt meermaals aan de orde en wordt telkens wat meer verdiept. In de handleiding lichten we toe hoe je met die spiraalaanpak aan de slag kunt gaan in je lessen.

 

Op het juiste spoor

Een icoon van een spoor geeft aan wanneer je kan differentiëren. Binnen eenzelfde inhoud of opdracht reiken we twee (of meer) sporen aan. Een leerling moet minstens één van de aangeboden sporen volgen om het basisdoel te bereiken.

 

Eerste hulp bij actualiteit in je lessen

Een actuele gebeurtenis wekt spontane interesse en verwondering op bij de leerling. Het is een dankbaar handvat om leerstof aan te brengen en te tonen dat aardrijkskundige kennis er echt toe doet in het begrijpen van de wereld en het leven. TeleScoop hecht hier dan ook veel belang aan.

In de uitgaven en op diddit bieden we een (bewerkbaar) sjabloon aan voor leerling en leerkracht om actualiteit zelf op een gemakkelijke manier te betrekken en verwerken in de lessen. Bovendien voorzien we verschillende uitgewerkte voorbeelden die als inspiratie of vertrekpunt kunnen dienen. We vertrekken altijd vanuit drie basisvragen: Wat? Waar? Waarom daar?

 

Een helder overzicht van de eindtermen en het niveau van Bloom

Je krijgt een overzicht waarin duidelijk staat aangegeven welke eindtermen (en leerplandoelen) in welk thema zijn opgenomen, en in welke opdrachten binnen die thema’s je ze realiseert. Daarnaast geven we ook aan welke leerplandoelen uit het Funderend leerplan en het ICT-leerplan je behaalt met de uitgave (voor het Katholiek onderwijs).

 

De juiste tools om te evalueren

Aardrijkskunde is een vak waarin vaardigheden en inzichten centraal staan. Dat vraagt om een andere manier van evalueren. Hoe biedt TeleScoop daar een antwoord op?

  • In de uitgave: via zelfevaluatie (sociale vaardigheden en vakattitudes) kunnen leerlingen het eigen leerproces voortdurend bijsturen.
  • Op diddit: Toetsen en taken, reeds voorbereid of zelf samen te stellen, online te maken of printbaar.



diddit_logo_Q_tagline
Diddit, het online leerplatform
Diddit is een motiverend online leerplatform, dat leraren en leerlingen optimaal ondersteunt. Het is perfect geïntegreerd in je lesmateriaal.

Meer weten

Hoe kunnen wij je helpen?

Op zoek naar meer info over deze reeks of wens je een presentatie op je school? Je educatief adviseur staat klaar voor jou!

Contacteer je educatief adviseur