Uitgebreide ondersteuning voor de leerkracht

 

In de uitgebreide en overzichtelijke handleiding bij TeleScoop leggen we je duidelijk uit hoe je met de methode aan de slag kunt en hoe je elk thema kunt voorbereiden. Zo kun je terug aardrijkskunde geven zonder zorgen.

 

Ingevulde thema’s, didactische tips

Uiteraard zorgen we voor ingevulde antwoorden bij alle projecten. Die krijg je in een verkleinde weergave van de uitgave, met daarrond allerlei didactische tips voor het verwerken van de opdrachten.

 

Spiraalsgewijs leren

We verhogen het leerrendement in TeleScoop door spiraalsgewijs leren toe te passen. Bepaalde leerstof komt meermaals aan bod en wordt telkens wat meer verdiept. In de handleiding lichten we toe hoe je met die spiraalaanpak aan de slag kunt gaan in je lessen.

 

Op het juiste spoor

Om maximaal aan differentiatie te doen, hanteert TeleScoop een sporenbeleid. Dit wordt soms aangegeven in het boek door een icoon, soms wordt het enkel in de handleiding beschreven. Binnen eenzelfde inhoud of opdracht reiken we twee (of meer) sporen aan. Een leerling moet minstens één van de aangeboden sporen volgen om het basisdoel te bereiken.

 

Eerste hulp bij actualiteit in je lessen

Een actuele gebeurtenis wekt spontane interesse en verwondering op bij de leerling. Het is een dankbaar handvat om leerstof aan te brengen en te tonen dat aardrijkskundige kennis er echt toe doet in het begrijpen van de wereld en het leven. TeleScoop hecht hier dan ook veel belang aan.

In de uitgaven en op diddit bieden we een (bewerkbaar) actuasjabloon aan voor leerling en leerkracht om actualiteit zelf op een gemakkelijke manier te betrekken en verwerken in de lessen. Bovendien voorzien we ook een uitgewerkt voorbeeld dat als inspiratie of vertrekpunt kan dienen. We vertrekken altijd vanuit drie basisvragen: Wat? Waar? Waarom daar?

 

Een helder overzicht van de eindtermen en het niveau van Bloom

Je krijgt een overzicht waarin duidelijk staat aangegeven welke eindtermen (en leerplandoelen) in welk thema zijn opgenomen, en in welke hoofdstukken binnen die thema’s je ze realiseert. Daarnaast geven we ook (voor het Katholiek onderwijs) aan welke leerplandoelen uit het funderend leerplan en het ICT-leerplan je behaalt met de uitgave.

 

De juiste tools om te evalueren

Aardrijkskunde is een vak waarin vaardigheden en inzichten centraal staan. Dat vraagt om een andere manier van evalueren. Hoe biedt TeleScoop daar een antwoord op?

  • In de uitgave:
    Via de Checklist achteraan elk thema, geven leerlingen aan of ze vinden dat ze een lesdoel begrepen hebben, of groeimarge zien. Leerlingen kunnen zelf het eigen leerproces voortdurend bijsturen.
    - Na elk thema is er ook een Test jezelf waar leerlingen verder kunnen oefenen.
  • Op diddit:
    - Toetsen en taken, reeds voorbereid of zelf samen te stellen, online te maken of 
    printbaar.
    - Bewerkbare rubrics om sneller te evalueren.
    - De Checklists werden ook gedigitaliseerd in een online portfolio. Zowel de leerling als de leerkracht kan hier aanvinken waar er nog groeimarge is. Diddit zet dan automatisch persoonlijke remediëringsoefeningen klaar voor de leerling.
Scoop & Leerwinst

In onderstaande video ontdek je hoe onze Scoop-uitgaven zorgen voor een grotere leerwinst tijdens je lessen.  

diddit_logo_Q_tagline
Diddit, het online leerplatform
Diddit is een motiverend online leerplatform, dat leraren en leerlingen optimaal ondersteunt. Het is perfect geïntegreerd in je lesmateriaal.

Meer weten

Hoe kunnen wij je helpen?

Op zoek naar meer info over deze reeks of wens je een presentatie op je school? Je educatief adviseur staat klaar voor jou!

Contacteer je educatief adviseur