Ontdek Curieus graad 2

Curieus wil je leerlingen nieuwsgierig maken naar het vak godsdienst. Opdat ze niet verloren zouden lopen in het lesmateriaal, kozen we voor een heldere structuur die terugkeert in de drie graden.
Titelblad met metafoor

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een titelblad. We zoeken inspiratie in de beeldtaal en nemen een snapshot van het onderwerp. Zo krijgen de leerlingen meteen een eerste impuls mee.

In leerjaar 3 en 4 komen de tereindoelen aan bod zoals beschreven in het leerplan: Persoonsvorming, Inspiratiebronnen, Gekozen worden en kiezen, Ontmoeten en ten slotte Omgaan met verscheidenheid.


Curieus1-GOEDtitelblad



Drie invalshoeken

We benaderen het onderwerp vanuit drie invalshoeken. 

De leerlingen onderzoeken deze momentopname driemaal via een Focus en verbinden dit acheraf tot een groter geheel. 

Online vinden de leerlingen verbredings-en verdiepingsmateriaal via Focus+. Zo kan je differentiëren op niveau van de leerling.



fovus 1 3
Naar de essentie

Achteraan elk hoofdstuk nodigen we de leerlingen uit om de drie standpunten met elkaar te verenigenDat kan aan de hand van beelden of een tekst. Dit vinden de leerlingen telkens onder Uitgelicht

Tot slot vragen we de leerling om even stil te staan en een moment van (zelf)reflectie te nemen in het gedeelte Breedbeeld

indespiegel-gestript
Terugkerende items
Doorheen de hoofdstukken vinden de leerlingen niet enkel origineel bronmateriaal en leuke opdrachten. In graad 1 voorzien we ook kadertjes die hen extra stimuleren of uitnodigen om de leerstof samen te vatten.

In de stekelvraag stellen we een prikkelende vraag of uitdagende stelling die doet nadenken. 

In de Curieus! staat telkens een weetje of uitbreidingsleerstof voor snelle leerlingen. 

In de Terugblik vinden de leerlingen een beknopte samenvatting van de leerstof. 

terugkerendeitems
Hoe kunnen wij je helpen?

Op zoek naar meer info over deze reeks of wens je een presentatie op je school? Je educatief adviseur staat klaar voor jou!

Contacteer je educatief adviseur