WONDER
WONDER is de uitgave voor wetenschappen in jaar 2 van de A-stroom, voor de basisopties Moderne Talen-Wetenschappen en STEM-Wetenschappen.
Herwerking in 2026
Vorig schooljaar testte 25 scholen een herwerkt thema van WONDER uit. We gaan met alle feedback aan de slag en lanceren tegen september 2026 een vernieuwde uitgave. De nieuwe leerplannen laten je toe om nog 1 schooljaar met de huidige uitgave te werken.
STEM, Wetenschappen
A-stroom

Actief aan de slag met wetenschappen
WONDER zet volop in op actief leren: vanuit de voorkennis en het dagelijks leven worden problemen geformuleerd waarmee leerlingen zelf aan de slag gaan.
Wat mag je verwachten van de update in 2026?
Thema’s aangepast aan de vernieuwde leerplannen (KathOndVla en GO!)
Betere afstemming van bepaalde thema’s op de basisoptie STEM-wetenschappen
Laagdrempelig in kaart brengen van voorkennis per hoofdstuk
Uitgebreid aanbod van oefeningen op papier, digitaal extra oefenmogelijkheden
Aan de slag met WONDER
In dit doe-boek worden ze op die manier uitgedaagd om na te denken over de drie wetenschapsdomeinen: biologie, chemie en fysica. Zo vormt WONDER een kompas voor je leerlingen bij het maken van hun studiekeuze voor de tweede graad en legt WONDER de basis om door te groeien naar de methode GENIE.
Elk thema volgt hetzelfde overzichtelijke traject waarin je leerlingen zich de kennis en de vaardigheden eigen maken. Aan de hand van een klein experiment stappen je leerlingen in het onderwerp van het thema. Daarna activeren we de voorkennis van de leerlingen en brengen hun leefwereld in de les. Het middenrif van elk thema bestaat uit onderzoeksvragen (hoofdstukken) die uiteenvallen in meerdere experimenten en opdrachten. We hebben hierbij ook aandacht voor rekenvaardigheid. Aan de hand van gerichte vraagstelling rond waarneming en verklaring worden concepten aangebracht. Elk experiment volgt de wetenschappelijke methode. De kennis en de vaardigheden uit de verschillende hoofdstukken komen samen in de synthese, de oefeningen en het portfolio. In de checklist duiden de leerlingen aan in hoeverre ze alles onder de knie hebben: naast begrippenkennis en onderzoeksvaardigheden, hebben we ook aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden.
Twee basisopties, één boek!
Basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen
Zijn er in je school 2 lestijden per week voorzien voor dit vak? Dan kies je een aantal thema’s in het boek en minstens1 project bij het onlinemateriaal. Het leerwerkboek biedt dus ruimte om zelf keuzes te maken maar je dekt alle eindtermen op het einde van de rit uiteraard af. Beschik je over 3 lestijden? Dan verruim je het aantal thema’s en projecten. In totaal zijn er 9 thema’s en 6 online projecten om rond te werken.
Basisoptie STEM-wetenschappen
Heb je 4 of 5 lestijden voor dit vak? Ook dan is WONDER geschikt voor jouw klassen. Naast de uitgave zijn er 6 projecten waar telkens een STEM-luik aan gekoppeld wordt
Hybride leren
WONDER is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met het leerwerkboek. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerpakketten van WONDER vinden op het digitaal leerplatform diddit.
WONDER en STEM
WONDER telt 6 STEM-projecten waarin onderzoeksvragen centraal staan. Je kan elk project aanpassen aan het niveau en de infrastructuur van jouw klas. Elk project heeft STEM-luik waarin ook wiskundige verwerking, bouwen en ontwerpen van apparaten, programmeeropdrachten… worden voorzien. Zo kan WONDER ook gebruikt worden voor STEM-Wetenschappen.
-
KathOndVla: 3 extra onderzoeksprojecten zijn verplichte leerstof (één per wetenschapsdomein)
-
GO!, POV en OVSG: alle projecten vormen extra materiaal.
Er zijn 3 onderdelen in elk project:
-
verken: situering in de leefwereld en probleemstelling
-
onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord te komen.
-
creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten om een technisch probleem op te lossen.
Ontdek onze andere methodes
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
