Sapiens voor de A-stroom

Nieuw in 2024! We brengen een volledig vernieuwde editie van het leerwerkboek Sapiens 1, aangepast aan de nieuwe minimumdoelen en leerplannen. Bovendien voeren we ook enkele conceptuele en inhoudelijke wijzigingen door, op basis van feedback uit de klas. 

 

Terug naar de bron, dat is de slagzin van Sapiens. In de eerste graad zet je je eerste stappen in actief historisch denken. Dankzij de stapsgewijze opbouw van redeneervaardigheden, ontwikkelen leerlingen doorheen de methode vaardigheden om kritisch naar het verleden te kijken. Ze leren met en over bronnen redeneren om op die manier tot een beargumenteerde beeldvorming van het verleden te komen.

 

Samen met je leerlingen ga je op ontdekkingstocht! In elk hoofdstuk volgen je leerlingen een traject met verschillende historische vragen en bijhorende uitbreidingsopdrachten. Zo zien ze in een oogopslag wat er van hen verwacht wordt. Op die manier kan je als leerkracht ook met Sapiens differentiëren zonder het noorden kwijt te raken.

 

Er werd bewust rekening gehouden met een rustige layout, waarin duidelijke ankerpunten handvaten bieden om je te oriënteren. Eenvoud troef, vanuit dat vertrekpunt bouwden we Sapiens op.

 

Bovendien zetten we met Sapiens ook in op taalontwikkelend lesgeven. Doorheen de reeks staan historische begrippen en structuurbegrippen centraal – deze worden met meerdere voorbeeldbegrippen geïllustreerd. Daarnaast schenken we bijzondere aandacht aan leesteksten en leesstrategieën, zetten we in op schrijfkaders om argumentatie-oefeningen mogelijk te maken  en bieden we mogelijkheden om vakoverschrijdend met Nederlands te werken.

Aan de slag met Sapiens in de A-stroom

 

Zowel in jaar 1 als in jaar 2 ga je aan de slag met een leerwerkboek, dat telkens op dezelfde manier is opgebouwd. Sapiens 1 bestaat uit 6 hoofdstukken en een Histokit. Sapiens 2 telt 8 hoofdstukken, 4 doorlopers en een Histokit. Zowel in Sapiens 1 als 2 werken we met een inleidend hoofdstuk. Leerlingen gaan hier kennismaken met de onderzoeksmethoden. Vervolgens enkele hoofdstukken met de te kennen leerstof, in de eerste graad omvat die de periodes van de Griekse Oudheid, het Gallische Rijk en het oude Romeinse Rijk. Afsluiten doen we telkens met een synthesehoofdstuk.

Elk hoofdstuk start met een titelpagina. Die bestaat uit een afbeelding van een historische bron. Op diddit vind je een bronnenstudie van die bron. Na de titelpagina volgt het onderdeel Op Ontdekking. Enkele afbeeldingen maken je nieuwsgierig naar wat je in dit hoofdstuk zult onderzoeken. Een ontdekplaat op diddit zorgt voor een nog uitgebreidere motiverende instap.

Motiverende instap

In Wat weet je al? fris je je actuele kennis en vaardigheden op aan de hand van een aantal korte opdrachten.

Voorkennis activeren

Bij 'Situeren in de tijd' maken de tijdlijn en bijhorende bronnen je leerlingen nieuwsgierig naar wat ze in dit hoofdstuk zullen onderzoeken. De tijdlijn is ook een belangrijke houvast om de onderwerpen in het hoofdstuk te kunnen plaatsen. Op iDiddit zijn er extra oefeningen.

Nu ben je klaar om Op onderzoek te gaan! De routekaart toont je het pad met historische vragen en uitbreidingsvragen. Je doorloopt alle historische vragen door het groene pad, de hoofdweg, te volgen. Misschien wil je graag een extra uitdaging? Dan kun je even een omweg nemen via het blauwe pad. Daar staan enkele uitbreidingsvragen op je te wachten.

Verdiepend en verbredend differentiatiemateriaal

In de Conclusie test je of je een antwoord kan formuleren op de historische vragen die je onderzocht.

Historische vragen beantwoord?

Je hebt je eigen pad doorlopen, tijd voor een Synthese. In dit onderdeel situeren we het hoofdstuk in tijd en ruimte aan de hand van een tijdlijn en eventueel een kaart. Daarnaast vatten we alle informatie die je moet onthouden samen op een rode achtergrond.

Duidelijke samenvatting

Elk hoofdstuk eindigt met een Zelfevaluatie. Met dat hulpmiddel kun je achterhalen of je de doelen bereikt hebt.

Test jezelf

Doorblader het aanbod van Sapiens in de A-stroom

Ga naar de webshop
Sapiens1_lwb_cover_iDiddit_320x453_VERNIEUWD

Sapiens 1

Leerwerkboek (ed. 2024)

Sapiens 2

Leerwerkboek

Uitgebreide ondersteuning

De Histokit is jouw gereedschapskist voor het vak geschiedenis. In dit onderdeel vind je hulpmiddelen om historisch te leren denken, zoals strategiefiches. Deze helpen je stapsgewijs te werk te gaan. Je zet ze bijvoorbeeld in als je redeneert met en over bronnen of als je moeilijke teksten of afbeeldingen bestudeert. Na verloop van tijd heb je ze zo vaak gebruikt dat je de stappenplannen niet meer nodig hebt. Dat is ook de bedoeling: we streven ernaar om je op het einde van het schooljaar zo veel mogelijk zonder de geheugensteuntjes te laten werken. In je Histokit vind je verder ook enkele hulpmiddelen: begrippenregisters en kaarten. Ook die kun je inzetten als je moeilijke opdrachten zelfstandig moet uitvoeren.

 

Ik leer historisch denken: strategiefiches

  • Soorten bronnen
  • Bronnenstudie
  • Historische kaartenstudie
  • Leesstrategieën
  • Kijkstrategieën

Ik leer historisch denken: hulpmiddelen

  • Historische begrippen
  • Structuurbegrippen
  • Historisch redeneren
  • Maatschappelijke domeinen
  • Kaarten
  • Tijdlijn

Doorlopers doorheen het boek

Vanaf het 2de jaar werken we bij Sapiens ook met enkele doorlopers. Daarin vergelijk je twee periodes met elkaar. Elke Doorloper is gefocust op een ander maatschappelijk domein, zoals cultuur, politiek, economie en sociologie. In zo’n doorloper ga je opnieuw stapsgewijs op onderzoek; via enkele deelvragen kom je telkens tot de antwoorden op de onderzoeksvragen.

Doorloper cultuur: Hadden de mensen in de klassieke oudheid elkaar op dezelfde manier lief als nu?

Doorloper sociaal: Wat is slavernij?

Doorloper economie: Welke handelsnetwerken bouwen de Grieken en de Romeinen uit?

Doorloper politiek: In hoeverre had het volk het voor het zeggen in de klassieke oudheid?

Hybride leren

Met Sapiens heb je een methode in handen waarmee je zowel digitaal als op papier aan de slag kan. Jij kiest zelf welke vorm van hybride leren het beste past bij jou en je leerlingen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal evenwaardig naast elkaar bestaan. Als leerkracht heb je de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Optimaal voor blended learning met kennisclips, QR-codes, digitaal oefenmateriaal, ontdekplaten …

 

Nieuw in 2024: het vernieuwd leerwerkboek Sapiens 1 brengen we in combinatie met ons vernieuwd onlineleerplatform iDiddit. Sapiens 2 volgt in 2025.

Ontdekplaten

Kennisclips

Uitgebreid lesmateriaal

Lees meer over iDiddit Lees meer over diddit

Sapiens is een eigentijdse en frisse leermethode om de interesse in en voor geschiedenis bij de leerlingen van de eerste graad aan te wakkeren en graag aan de slag te gaan rond boeiende historische vragen waar de hele methode rond draait.

Leerkracht geschiedenis, Sint-Bernardusinstituut Knokke-Heist

Het is een leuke en actuele methode die de leerlingen warm maakt om historisch bewust te worden.

Loesje De Vleeschouwer

Leerkracht geschiedenis

Vooral de structuur van het leerwerkboek en de gebruiksvriendelijkheid van het bordboek zijn extra pluspunten.

Eddy Desmet

Leerkracht geschiedenis

Ontdek onze andere methodes

STORIAHD

Secundair onderwijs

Geschiedenis

A-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit

Hybride methode

Meer info

Sapiens

Secundair onderwijs

Geschiedenis

A-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit

Hybride methode

Meer info

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!