NieuwsBednet: Nationale Pyjamadag 2019Onze beste wensen voor 2019Bingel Raket genomineerd voor Digital Pioneer Award 2018Blijf op de hoogte van de laatste digitale tools in de klasPersbericht Boektoppers met eigen soundtrackBingel wint internationale pedagogieprijsLeerling basisschool De Boomgaard Borgloon ontwerpt graffitimuurMediawijze kinderen gebruiken BingelPersbericht de nieuwe Bingel Raket zorgt voor meer gedifferentieerd onderwijs tijdens de lesYouca Action DayBingel op het journaalBingel Raket vindt zijn weg naar de scholenMiljardste oefening op BingelKlantendienst staat voor je klaarPersbericht - Spectaculaire groei bingel in Finland en ZwedenVan In ondersteunt Pyjamadag: ‘We leren om voor elkaar te zorgen’VAN IN-dagen 20172022 is nabije toekomstBoekenbeurs 2016: sessiesDag van de leraar 2016Examentips 2017Van In - De Boeck kondigen nieuwe, geïntegreerde structuur aanKnooppunt viert feestLeermiddelenbeurs april 2017VAN IN en De Boeck bundelen hun krachtenBengelpopfestivalSmart Business Award 2016Het onderwijs heeft meer nodig dan een tabletHoe kan je een digitaal leerplatform succesvol inzetten?Whitepaper bingelATV-Antwerpen @ workInternational Educational Learning Resources AwardBingel op KarrewietDag van de (super)leraarDe Standaarddidditdiddit voor VAN IN en De BoeckVAN IN wint 'ICT Project of the Year' 2015 met bingel en diddit!Kanaal Z-Expert interview met Winfried MortelmansKnewton-technologie voor gepersonaliseerd en adaptief leren naar Vlaamse scholenInternational Educational Learning Resources Award: bingel finalistVAN IN ondersteunt je in het M-decreetDe top tien studietips van VAN INWazzouWazzou - Reportage Kanaal ZVAN IN innoveert met speelse Zomerbingel-apps voor het hele gezin Home Nieuws diddit Delen 26/02/2015 - VAN IN lanceert eerste online leerplatform voor secundair onderwijs Individuele begeleiding van elke leerling nu haalbaar Uitgeverij VAN IN, gespecialiseerd in het ontwikkelen van educatieve leermiddelen, lanceert bij de start van het schooljaar 2015-2016 het eerste all-in-one digitale leerplatform voor de eerste graad (A-stroom & B-stroom) Nederlandstalig secundair onderwijs. Via diddit.be zullen scholieren zowel thuis als op school oefeningen kunnen maken op een computer of tablet. Het nieuwe onlinesysteem maakt voor het eerst differentiatie in het secundair onderwijs haalbaar: elke leerling volgt een individueel leerpad. VAN IN breidt met dit nieuwe leerplatform haar digitaal leiderschap in het basisonderwijs uit naar het secundair onderwijs. Differentiëren? Echt haalbaar! Op diddit.be staan oefeningen die aansluiten bij de geziene leerstof en bij de leerwerkboeken van VAN IN voor de vakken Nederlands, Frans, wiskunde, Engels en godsdienst. Dit is uniek in Vlaanderen en Brussel. Het online leerplatform kan zowel op school als thuis gebruikt worden. Inloggen kan via diddit.be of via Knooppunt.net. Diddit heeft een digitale verbeteringstool én een automatische niveau-aanpassing die de motivatie van de leerling ten goede komt: als hij meerdere vragen na elkaar foutief beantwoordt, schakelt het systeem automatisch een niveau lager. Bij goede antwoorden stijgt de moeilijkheidsgraad van de oefeningen dan weer. De leerling kan zoveel adaptieve oefeningen maken als hij wil, op zijn eigen tempo. Als extra motivatie kan hij credits verdienen, die hem toegang geven tot leuke spelletjes. Met het nieuwe digitale leerplatform wil uitgeverij VAN IN leerlingen nog meer motiveren en prikkelen. “Motivatie en zelfvertrouwen zijn ontzettend belangrijk in het secundair onderwijs”, zegt Winfried Mortelmans, Managing Director van uitgeverij VAN IN. “Leerlingen die op hun niveau oefeningen maken waardoor ze betere resultaten behalen, zijn gemotiveerder. En 12-tot 14-jarigen oefenen ook gewoon liever online. De uitdaging bestond erin om de leerlingen individueler te begeleiden, zonder dat de leerkracht extra belast wordt. Diddit maakt dit nu mogelijk. Een onderzoek van Hogeschool Gent (De Smet, 2015) heeft bovendien uitgewezen dat differentiatie in lesmateriaal een doorslaggevende factor is in het behalen van betere resultaten.” Voor de leerkracht Diddit biedt ook leerkrachten extra ondersteuning en inspiratie op vlak van evaluatie en differentiatie. Het platform bevat alle teksten, beeld- en geluidsfragmenten uit de door de leerkracht gebruikte leerwerkboekenreeks en het interactieve Bordboek van VAN IN. Op die manier geniet de leerkracht van een optimale digitale ondersteuning tijdens zijn lessen. Digitale oefeningen kunnen aangewend worden als huiswerk of gewoon om vrij te oefenen. “Diddit moet leerkrachten secundair onderwijs ondersteunen. Leerkrachten willen meer mogelijkheden om leerlingen te helpen goede resultaten te behalen. Digitaal werken biedt meer mogelijkheden dan papier. Het is niet alleen veel efficiënter, het maakt ook differentiatie haalbaar. De leerkracht behoudt het overzicht over alle opgaven en antwoorden, en dus de vorderingen van elke leerling. Hij ziet onmiddellijk welke leerlingen extra ondersteuning of net extra uitdaging nodig hebben”, aldus Mortelmans. “Wanneer een leerling toch een B-attest behaalt, kan de leerkracht via diddit gemakkelijk aantonen welke inspanningen hij heeft geleverd om die leerling bij te sturen.” Diddit, het oudere broertje van bingel In 2011 lanceerde VAN IN bingel, het digitale oefenplatform voor leerlingen uit het basisonderwijs. Leerkrachten kunnen op bingel gedifferentieerd taken klaarzetten en hun leerlingen optimaal opvolgen. De uitgeverij was de eerste met dergelijk ICT-aanbod. VAN IN wil dit digitaal leiderschap nu met diddit doortrekken naar het secundair onderwijs. bingel.be bewijst intussen een groot succes te zijn. Enkele cijfers: 80% van de lagere scholen in Vlaanderen en Brussel gebruikt bingel. Dat zijn niet minder dan 300 000 kinderen die hun carrière in het secundair onderwijs starten met deze ervaring. Sinds de lancering van bingel zijn er maar liefst 400 miljoen oefeningen gemaakt. Bingel bevat 3500 oefenreeksen. Het potentieel van ICT op school “Investeringen die scholen gemaakt hebben op ICT-vlak kunnen vandaag de dag zeker nog optimaler ingezet worden”, stelt Mortelmans nog. “Scholen en leerkrachten zien het potentieel en de toegevoegde waarde van digitale tools en leerplatformen, maar vragen meer ondersteuning om er het maximum uit te halen en er efficiënt mee te werken. VAN IN voorziet daarom in extra begeleiding en workshops.” Terug naar het nieuwsoverzicht