Kleine stappen, grote sprongen
Effectieve wiskunde in de kleuterklas
📖 Verschijnt in april 2026
Een stevige basis voor elke kleuter(leerkracht)
Hoe leg je als kleuterleerkracht een duurzaam wiskundig fundament bij jonge kinderen? Kleine stappen, grote sprongen. Effectieve wiskunde in de kleuterklas biedt een heldere, praktijkgerichte leidraad waarmee je doelgericht en kennisrijk aan de slag gaat. Bovendien is het boek volledig afgestemd op de nieuwe minimumdoelen wiskunde.
Helder en overzichtelijk per leerjaar
Gevalideerd door de commissie minimumdoelen
Sterke focus op wiskundetaal
Bewust werken met basismateriaal
Meer dan een boek - een complete aanpak die kleuterleerkrachten ondersteunt in kennisrijk wiskundeonderwijs
Getest en goedgekeurd door het veld
Nog vóór de publicatie werd Kleine stappen, grote sprongen getest bij een panel van ervaren kleuterleerkrachten, directieleden en zorgleerkrachten. Hun enthousiasme was groot: ze noemden het “duidelijk, bruikbaar en precies wat ze nodig hadden in de klaspraktijk”.
Eén citaat vat het samen: “Dit is het boek waar elke kleuterleerkracht in Vlaanderen op wacht.”
Een volledig uitgewerkte praktische leerlijn als houvast
Kleine stappen, grote sprongen biedt een duidelijke en volledig uitgewerkte praktische leerlijn voor wiskunde in de kleuterklas. Ze vormt een houvast voor elke leerkracht die stap voor stap wil bouwen aan sterk wiskundig inzicht bij jonge kinderen. De leerlijn vertrekt vanuit vijf wiskundedomeinen, die samen het fundament vormen van de minimumdoelen wiskunde. Elke leerlijn is uitgewerkt per leerjaar, met aandacht voor wiskundetaal, voorkennis en doelgericht handelen.
Zo krijg je als leerkracht een helder overzicht én praktische houvast om de minimumdoelen te realiseren.
Over de inhoud
1. Telvaardigheden
2. Vergelijken en ordenen van hoeveelheden
3. Representeren en functies van getallen
4. Bewerkingen
1. Lineaire grootheden, inhoud, massa, oppervlakte en volume
2. Tijdsbesef, tijdsduur, tijdstip
3. Geld
1. Vormleer
2. Plaatsbepalingen
3. Meetkundige relaties en transformaties
4. Logica en verzamelingen
5. Patroonvaardigheden
1. Kansrekenen
2. Statistiek
1. Probleemoplossend denken
De auteurs
Sandra Loyens
Sandra Loyens is docent wiskunde, wetenschap & techniek, aardrijkskunde en geschiedenis aan de lerarenopleiding kleuteronderwijs van Thomas More Mechelen. Ze put uit haar jarenlange ervaring als kleuterleraar en beleidsmedewerker om studenten en schoolteams te begeleiden rond deze thema’s.
i.s.m. Ellie Lefèvre
Ellie Lefèvre is opleidingsmanager van de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs van Thomas More Mechelen. Ze heeft een bijzondere interesse in sterk lees- en schrijfonderwijs en werd met haar scriptie genomineerd door Klasse. Daarnaast is ze deel van het team achter Klaar voor de klas van Thomas More, een versterking van de lerarenopleiding met extra focus op klasmanagement en didactiek.
i.s.m. Laura Haemels
Laura Haemels is onderwijswetenschapper en beleidsmedewerker, praktijkcoördinator en docent aan de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen. Ze combineert haar expertise in didactiek en wiskunde om mee te werken aan het boek en om kleuterteams te versterken in hun wiskundeonderwijs.
Een vraag over ons aanbod?